Hej! Hej! Tackar! Det löste daturmformatet. Ingen som sött på problem med datum "format" på en amerikansk program varubaserad webbserver. Vad är det som strular? Sidan skall visa de fem senaste matcherna. De funkar ju korrekt på burken hemma, men när den körs på webbservern så tas de matcherna med de högsta datumerna. De som listas är matcherna i september och de blir lite fel... Med response.write menar jag att du tar en sida och på den har du skrivitDatumformat på webb server!
Stötte på ett lite trubbel med daturmformatet när jag tankar upp mina asp sidor till en server.
"2002-04-27" blir till "4/27/02". Har letat och testat olika "kod" med det blir tyvärr samma resultat.
Sen vill inte denna rad med funka let korrekt som den gör när den körs i datorn "hemma":
" Addera = "SELECT TOP 5 * From Matcher WHERE Datum <= #" & Date & "# ORDER BY Datum DESC" "
Hoppas nån har lust att hjälpa mig!
Mvh MarcusSv: Datumformat på webb server!
Lägg till session.lcid = 1053 så ska datum bli på svenska...
/LissuSv: Datumformat på webb server!
Men hur fixas det andra problemet:
"SELECT TOP 5 * From Matcher WHERE Datum <= #" & Date & "# ORDER BY Datum DESC"
Det är just denna SQL sats som inte vill funka.
"SELECT TOP 5 * From Matcher WHERE Datum <= #" & Date & "# ORDER BY Datum DESC"
Det måste väl kunna gå av mer exakt specifiera datumet?
För testa lite olika kod...
Har du testat att skriva ut din sql sats med response.write och köra den direkt i access?Sv: Datumformat på webb server!
Att "skriva ut din sql sats med response.write och köra den direkt i access" är jag nog inte just nu så haj på.
<code>
Response.Write "SELECT TOP 5 * From Matcher WHERE Datum <= #" & Date & "# ORDER BY Datum DESC"
</code>
Det enda du för ut på den sidan kommer att vara exakt den kod som din webserver kommer att skicka in i db.
Ta en copy och klistra in den strängen i din axs hemma och se hur den reagerar.
det låter som om du kommer att få en sträng med amerikankt format, dvs månad/dag omkastat...
Du kanske måste modifiera datumsträngen (date) så att den passar på din webserver...