HEJ! Jag kör FrontPage 2000. Funkar finfint! Är du ren nybörjare så föreslår jag NotePad eller något liknande program, varför undrar du säkert, jo för att du då lär dig att koda och framförallt att läsa ASP kod, sen lär du dig syntaxen också. Tackar för svaren! Hej Jag provar nu interdev. > Vilken program skall man använda vid ASP-programmering? Var finns interdev? Vad kostar det? Vem har gjort det? Finns det gratisversion och "kostar"-version? > Var finns interdev? Hmm, jag har VB6 men jag har aldrig sett det... Ska kolla lite *kör in installations-CD:n* Jag har provat med localhost och 127.0.0.1 men det kommer bara upp att webservern ej kan hittas. Jag tror att Cogarina hade ett liknande problem med IIS/WinXP/VS. Då var lösningen att installera SP5 (??) till VS. Stoppade in SP5 och det blev lite bättre... Du måste installera Fronpage server extensions på IISen samt installera Interdev server kittet som finns med på Interdev skivan. TextPad Ett bra program är även 1st Page, GRATIS, deras hemsida är Program för ASP?
Här kommer 2st riktiga nybörjar frågor:
Vilken program skall man använda vid ASP-programmering?
Kan man debugga ASP lika lätt som VB?
/AlexanderSv: Program för ASP?
Att debugga vet jag inte riktigt. Jag brukar bara provköra sidorna, ibland funkar de - ibland inte... :-)
Ett billigt alternativ är annas Notepad men det blir ju lätt rörigt...
/ DavidSv: Program för ASP?
Jag tycker jag har haft stor nytta av att jag började att koda i Notepad och på så sätt lärt mig både att läsa koden men även syntaxen för SQL etc.
Sen när man blir mer avancerad så är Visual Interdev mitt val,
jag har intellisense och jag kan också koda för hand om jag vill.
Anna-KarinSv: Program för ASP?
Vad är intellisense?
Tror jag skall försöka mig på InterDev...Sv: Program för ASP?
Intellisense är när du skriver t ex: Response. då kommer alla objekt som tillhör Response att komma upp.
Jag gillar själv Interdev men jag har i stort sett bara jobbat i den.
Anna-KarinSv: Program för ASP?
När jag skall skapa ett nytt projekt så vill den att jag anger ett servernamn. Vad skall jag skriva där?
Kör ISS5.1 + XPSv: Program för ASP?
En vettig texteditor. Då har du inga begränsningar som man har med tex Visual Interdev eller Dreamweaver.
Min personliga favorit är UltraEdit.
<URL:http://www.ultraedit.com/>Sv: Program för ASP?
/MolleSv: Program för ASP?
I Microsoft Visual Studio6. Det finns någon ASP-historia i Visual Studio.NET också.
> Vad kostar det?
Utan att ha kollat närmare så antar jag att Visual Studio 6 kostar 5.000-10.000:- Däremot kan man köpa en studentlicens för 1.000-1.500:-
> Vem har gjort det?
Microsoft
> Finns det gratisversion och "kostar"-version?
Hm, vad jag känner till finns det bara en kostar-version. Men jag är inte säker.Sv: Program för ASP?
Sv: Program för ASP?
Min webserver funkar att nå från internet explorer.
Något tilllägg som man måste ha till webservern???Sv: Program för ASP?
Sv: Program för ASP?
Nu kommer det upp en ruta med: Method not allowed.
Någon som har några mera tips hur jag får kontakt InterDev och IIS?Sv: Program för ASP?
//PutteSv: Program för ASP?
http://www.textpad.com
Kostar runt 300 kr och är helt perfekt vid bl.a. ASP-utveckling.
Ladda hem en testversion innan du bestämmer dig för om du vill köpa det.Sv: Program för ASP?
www.evrsoft.com
Kolla även på www.download.com så ser man att otroligt många tankat ned det därifrån. Hittills har 1,023,435 laddat ned det därifrån.
Finns även kommentarer från andra där som tankat ned programmet.
De (evrsoft) har förannonserat en ny version men den verkar ej bli av
men nuvarande duger gott tills man konverterar till asp.net
Påminner om andra icke gratis program.
Fungerar bra till asp, html mm. Ganska lätt att lära. Färgade rader i editor mm samt en hel del godis.
/Roland