Hallå! Du kan ju testa med: Nä, verkar inte funka... Det jobbiga är att varje gång jag gör fel hänger samtliga asp-sidor upp sig i 5-10 minuter... Suck... Bäst att ge er resten också. När jag kör sidan händer INGET. Jag har klippt bort sådant som bara är html: SQL-satsen fungerar alldeles utmärkt för mig i Access. Har du testat att köra med OLEDB-drivrutiner istället? Jag har iofs haft problem med komplicerade SQL-satser när jag kört via ADO som har fungerat direkt i Access, men detta är ju inte speciellt komplicerat tycker jag... jag har nu testat med annan koppling. funkar inte. Hej! Ja, jag har faktiskt ingen aning! Det spökar helt enkelt! SELECT namn FROM track A WHERE Nackdelen med ditt förslagär att frågan måste exetueras för varje rad. En In sats har samma resultat. Kan därför cachas. Fast jag har inte testat filket som är minst resurskrävand. Tror att index kan spela in något. Efter konsultation av en bekant kom vi fram till att det måste vara något fel i min Access-databas. Frågorna kunde nämligen inte köras ens i Access. Däremot hittade vi en annan lösning, hur krånglig som helst... Du har ju inte terminerat tabell utrycket i from-satsen: nä, mitt fel! jag hade bara kopierat fel. den senaste sql-satsen har vi fått att funka... ville bara skriva lösningen på problemet. tack ändå!SQL-problem!
Nu har jag tröttnat på att felsöka! :-)
Vad är felet med följande SQL-sats?
SQL = "SELECT namn FROM track WHERE trackid NOT IN (SELECT DISTINCT trackid FROM tracknummer)"
/ David, fattar inget!!Sv: SQL-problem!
strSQL = "SELECT namn FROM track WHERE NOT track.trackid IN (SELECT DISTINCT tracknummer.trackid FROM tracknummer)"Sv: SQL-problem!
/ David, desperat...Sv: SQL-problem!
<%
Set MinCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Path = Server.MapPath("../../../../databaser/musik.mdb")
MinCon.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Path & ";"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "SELECT namn FROM track WHERE NOT trackid IN (SELECT DISTINCT trackid FROM tracknummer)"
rs.open SQL, MinCon %>
<table border="1" cellpadding="1" width="100%" bordercolor="#000000" bordercolorlight="#C0C0C0">
<% Do While Not rs.EOF %>
<tr>
<td bgcolor="#E4E4E4"><font face="Verdana"><small><%=rs("namn")%></small></td>
</tr>
<% rs.MoveNext
Loop
%>
</table>Sv: SQL-problem!
Du kan ju testa med detta iaf:
MinCon.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Path & ";Persist Security Info=False"
/JohanSv: SQL-problem!
däremot har jag lokaliserat problemet. när jag tar bort "NOT" funkar det, förutom att jag ju får exakt motsatsen till vad jag egentligen var intresserad av som resultat... det mest irriterande är att jag har en annan sida med en näst intill identisk sql-sats där NOT funkar!
Hjälp!!
/ DavidSv: SQL-problem!
Jag hade ett liknande problem med NOT vid ett tillfälle. Grejen var den att jag skulle lista alla poster som inte hade Null värde i ett fältnamn. Jag använde mig av NOT NULL i SQL satsen.
Funkade jätte bra på min lokala maskin.
När jag sedan skulle lägga ut sajten på kundens server hängde det sig när denna SQL sats kördes.
Fattade ingenting... testade med olika varianter och till slut gick den igenom med <> "" istället. Då var det så att på min maskin körde jag IIS 5.0 men på webbhotellets server körde man IIS 4.0. 4:an fixade inte med NOT NULL eller om det var något av NOT eller NULL.
Kanske är det något liknande för dig?
PeterSv: SQL-problem!
Jag har kört NOT på andra sidor så det är inte det...
Jag har funderat på om jag har gjort någon tankemiss så att jag får ett enormt recordset som resultat men jag har kollat flera gånger och det SKA funka! Tycker jag alltså... :-)
Bla har jag testat att lägga HTML innan slagningen som ju då ska visas innan rs skrivs ut, men icke! När jag går in på sidan är det som om browsern letar efter den och inget händer. Till slut får jag felmeddelande från servern att åtgärden tog för lång tid eller liknande...
not exists (select tracknummer.trackid from tracknummer B where b.trackid=a.trackid)Sv: SQL-problem!
Sv: SQL-problem!
SQL = "SELECT artistnamn, namn
FROM (track T1 LEFT JOIN tracknummer T2
ON T1.trackid = T2.trackid
INNER JOIN artist ON artist.artistID = T1.artist
WHERE T2.trackid IS NULL
ORDER BY artistnamn, namn"
Är det någon annan som någon gång har fått "fel" i Accessdatabaser??
SELECT artistnamn, namn
FROM (track T1
LEFT JOIN tracknummer T2 ON T1.trackid = T2.trackid)
INNER JOIN artist ON artist.artistID = T1.artist
WHERE T2.trackid IS NULL
ORDER BY artistnamn, namnSv: SQL-problem!
/ David