Hallå där alla glada hackare ;-) Enklaste lösningen är att göra följande: Vet inte om detta hjälper dig, förstog inte riktigt vad du menade med massa ifsatser.... Problemet var att jag vill att den skall returnara 1 inte -1 En förtydning!! Du kan ju negera värdet i SQL-satsen kanske? Nix det fungerade inte. Får följande felmeddelande Ok, det är SQL-Server... I Access hade gått att göra så (nästan säker iaf)... Kan du inte göra samma omvändling i VB-scriptet istället? Problemet är löst... det var fel i min SQL-sats....... ;-))Problem med datatypen bit
Har ett problem när jag hämtar information från en tabell där datatypen i fältet är en bit. där får jag i retur -1 när det i tabellen står 1. Det är inga problem om det är en 0:a i tabellen, då får jag rätt resultat.
Har ngn en lösning på problemet utan att använda en massa if-satser??
Tackar på förhand
/KristerSv: Problem med datatypen bit
CBool(retur) = true eller false
alternativt
if retur <> 0 then
'True
else
'False
endifSv: Problem med datatypen bit
<code>
If rs("bit_field") then
response.write "Sant"
else
response.write "Falskt"
end if
</code>Sv: Problem med datatypen bit
Jag hämtar data från en tabell där man har lagt in värden för att få access till olika fält. Sedan skall jag uppdatera en tabell som tjänar som en distrubitionslista. I den skall man kunna ändra accessmöjligheterna till de olika fälten för personen i just det spacefika ärendet. Det fungera inte om värdet som returnaras inte är en nolla eller etta
SELECT *, -bit_field AS neg_bit_field FROM tabell...
Sedan använder du neg_bit_field istället.
/JohanSv: Problem med datatypen bit
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Invalid operator for data type. Operator equals minus, type equals bit.
Kan det vara så att vb-script omvandlar 'sant' till -1 i stället för 1 ??
mitt_nya_värde=-RS("mitt_fält")
om det inte går borde detta fungera:
mitt_nya_värde=0-RS("mitt_fält")
/JohanSv: Problem med datatypen bit
Tackar för alla tips
/Krister