Hejsan! Jag vill inte påstå att jag är insatt i hur stor skillnad det är, men jag är helt övertygad om att du inte kommer märka någon skillnad, det är nog t.o.m. så att du måste har MÅNGA accesser mot rs:et för att ens kunna mäta en skillnad. Hej. Jo, det är klart... Hej. Fält accessen har bara betydelser i loopar. Om man hämtar en post spelar det ingen större roll. Alltså jag är inte ute efter ett snabbare db-bindning... Min duger så gott så... Snabb och fin!... Hehe... Bara fick mig en liten tankeställare och haft det malandes i huvet om det verkligen kan göra någon skillnad och det har det ju tydligen inte... Tack för svaren! ;)Nummer eller hela frasen? Snabbast?
Det går ju snabbare att öppna nåt från en databas om man använder sig av nummer... tex rs(1) istället för rs("kolumm")
Men är det stor skillnad på dessa två egenytligen?
Någon som är insatt i detta?
/ JSv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?
/JohanSv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?
Ett generellt tips är att alltid använda rs("kolumn").
Om du använder rs(nummer) och lägger till ett fält mellan två andra får du gå in i koden för att ändra allt. Ty indexet stämmer inte då.
Bättre är att skriva rs.Fields.Item("kolumn").ValueSv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?
Bara kom på det för det var en som sa mig att det går tjugo gånger snabbare med bara nummret, tyckte det verkade lite orelevant...Sv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?
Några medlemmar här hade ett litet test på en tråd jag inte hittar igen.
Men koden för att snabbast loopa ett recordset var såhär:
<code>
Dim con As New ADODB.Connection
Dim rst As ADODB.Recordset
Dim a As Long
Dim TmpArray
con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Mina dokument\Bokningar.mdb"
Set rst = con.Execute("select namn from Kunder")
TmpArray = rst.GetRows()
Set con = Nothing
For a = 0 To UBound(TmpArray, 2) - 1
Combo1.AddItem TmpArray(0, a)
Next
</code>
Kanske kan detta speeda upp din kod ytterligare...Sv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?
Den snabbaste fält accessen är genom variabler.
Dim fldKolumn
Set fldKolumn = rs("Kolumn")
Do until rs.Eof
Response.Write fldKolumn.Value
rs.MoveNext
LoopSv: Nummer eller hela frasen? Snabbast?