Hur kan man tvinga att få fram en ladda ner dialogbox? Titta på detta tipset: [Streama filer till webläsaren] Nu får ni ge er.. Man kan väl lösa problem med mer än ett språk och då får man för bövelen fråga i dom forum där man tror att det kan finnas lösningar på ens problem. > Hur kan man tvinga att få fram en ladda ner dialogbox? Har provat med tip496 men pdf filen blir fördärvad, det går inte att öppna den. >Har provat med tip496 men pdf filen blir fördärvad, det går inte att öppna den. >> Nej, det är inte sant. Det beror på vilka inställningar man gjort i Acrobat Reader. Edit => Preferenses => Options => Display PDF in Browser. Detta är alltså återigen en inställning som sköts på klienten och inte på servern. Just för att olika användare vill ha det på olika sätt. Vad du däremot kan göra är en liten förklaring till hur man som användare konfigurerar sin Acrobat Reader så att den beter sig som användaren vill. Fick skicka med sizen på pdf dokumentet för att det skulle funka.... > Den är i default, har alltid varit och kommer alltid att vara.. >>Jag tror på att lära användarna att använda de funktioner som finns istället för att tvinga dom till något som vissa inte vill! > Min erfarenhet säger mig att när en användare "klickar" på något så skall den utföra exakt det som användaren hade tänkt sig, inga överraskningar, inga oväntade val osv. Däremot kan du, nu som imitt fall, slänga upp den fina dialogrutan, öppna eller spara, det är ett standardförfarande i dom flesta program, folk känner igen det, man har i princip redan sina val klart för sig när en sådan ruta kommer upp. Vill jag läsa den nu?? Eller vill jag läsa den sedan för att jag akut måste springa på toa nu eller något.. >> Är det rätt att vi som vet hur man konfar sitt system ska stå tillbaka för att andra inte vet det? Jag tycker inte det. Sen finns det faktiskt folk som bygger system som enbart kunder kör på webben och då måste man kunna ställa och styra. Oftast är tanken att det ska funkalikadant vilken dator användaren än tar och då kan man inte låta användarna ändra massa saker i datorerna vrje gång. > Vi har ditt val, dvs det kan öppnas direkt i Acrobat Readers fina fönster, vilket du vill göra, men den kan även sparas på disk för läsning senare. > och då kan man inte låta användarna ändra massa saker i datorerna vrje gång. har ni/vi tänkt på vad tomsev ska ha grejerna till?? > dom som har sutit i telefonsuport pga av sånna hära saker dom vill kunna kontrolera visa förlop så att dom blir rätt. Hur som helst ibland är det mer än befogat att köra över användarens instälningar, och ibland inte det är väl mer upp till prövning varje gång. >> Jag ger användarna 2 val. Antingen att öppna PDF-filen eller att få upp en Spara som-dialogruta. Och att detta val görs en gång! > Hur som helst ibland är det mer än befogat att köra över användarens instälningar, Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
När man väljer pdf så startar den acrobat reader, om den nu finns installerad dvs och öppnar pdf:en.. skulle vilja kunna göra så att man alltid får upp spara som rutan.
någon som har en ide eller kan skicka mig i rätt riktning?Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
/JohanSv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Det blev en intressant diskussion i Javascript-forumet. Där fick du också några förslag. Hjälpte inte dessa?
> När man väljer pdf så startar den acrobat reader, om den nu finns installerad dvs och öppnar pdf:en..
Nej, det är inte sant. Det beror på vilka inställningar man gjort i Acrobat Reader. Edit => Preferenses => Options => Display PDF in Browser. Detta är alltså återigen en inställning som sköts på klienten och inte på servern. Just för att olika användare vill ha det på olika sätt. Vad du däremot kan göra är en liten förklaring till hur man som användare konfigurerar sin Acrobat Reader så att den beter sig som användaren vill.
Varför vill du att det ska komma upp en Spara som... dialogruta?Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
/PeterSv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Konstigt, jag testade precis med ett pdf-dokument och det gick alldeles utmärkt...
/JohanSv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Den är i default, har alltid varit och kommer alltid att vara.. Fråga "användarna" om dom ens vet att den existerar...
Det finns användare och det finns användare.. 70% av användarna är precis vad namnet säger, användare, och en sådan användare har allting på default för att dom skall inte behöva bry sig, och detta vet Adobe, Microsoft osv.. Sen om vi, dom andra användarna vill trixa till det, så finns den möjligheten också..
enkelt svarat....Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Jag har heller aldrig påstått något annat!
> Fråga "användarna" om dom ens vet att den existerar...
Det är ganska troligt att majoriteen inte vet. Därför skrev jag i mitt förra inlägg "Vad du däremot kan göra är en liten förklaring till hur man som användare konfigurerar sin Acrobat Reader så att den beter sig som användaren vill." Jag tror på att lära användarna att använda de funktioner som finns istället för att tvinga dom till något som vissa inte vill!Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Hur många användare är intresserade av att lära sig något nytt när dom är ute och surfar.. Vem gör vi it-applikationer till? Allmänheten eller "affärs- och industrivärlden" ? Hur många inom "affärs- och industrivärlden" är intresserade av att lära sig något när dom skall utföra något med hjälp av en it-applikation? Min erfarenhet säger mig att när en användare "klickar" på något så skall den utföra exakt det som användaren hade tänkt sig, inga överraskningar, inga oväntade val osv. Däremot kan du, nu som imitt fall, slänga upp den fina dialogrutan, öppna eller spara, det är ett standardförfarande i dom flesta program, folk känner igen det, man har i princip redan sina val klart för sig när en sådan ruta kommer upp. Vill jag läsa den nu?? Eller vill jag läsa den sedan för att jag akut måste springa på toa nu eller något..
Sen har du kaka på kaka i ditt svar.. "lära användarna att använda de funktioner som finns istället för att tvinga dom till något som VISSA INTE VILL!" Hur ofta är vissa majoritet? Vem finns det mest av? Avancerat datafolk eller noviser?
Jobbar man mot en riktad målgrupp är det givetvis lättare att styra och ställa.. Men eftersom vi lever i en demokrati vilket innebär att majoriteten bestämmer så får även utvecklare finna sig i detta och anpassa sig. Programmerare kommer aldrig att vara majoritet, vi är kodapor och ingenting annat, desto snabbare du vänjer dig vid den tanken, desto enklare och snabbare kommer din personliga utveckling att gå, då kanske du tillochmed kommer att älska ditt arbete i alla väder.. ;) Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Här säger du emot dig själv! Först säger du ""klickar" på något så skall den utföra exakt det som användaren hade tänkt sig". Detta instämmer jag i till 100% och det är precis grunden i min argumentation. I nästa mening säger du "Däremot kan du, nu som imitt fall, slänga upp den fina dialogrutan, öppna eller spara," Då är det inte längre som jag, som användare, hade tänkt mig!
Jag, som användare, vill göra mitt val 1 gång. Vill jag få upp dialogrutan Spara som eller vill jag att PDF-filer ska öppnas i min webläsare? Detta valet ställer jag i min Acrobat Reader. Om jag sedan klickar på en PDF-länk så vill jag att den ska bete sig så som jag har bestämt mig för att _jag_ vill ha det så! Med din lösning så blir det inte längre så som jag hade tänkt mig! Utann en webdesigner har förstört mitt val.
> Sen har du kaka på kaka i ditt svar.. "lära användarna att använda de funktioner som finns istället för att tvinga dom till något som VISSA INTE VILL!" Hur ofta är vissa majoritet? Vem finns det mest av? Avancerat datafolk eller noviser?
Nej, jag anser inte att jag har kaka på kaka i mitt svar. Är det rätt att vi som vet hur man konfar sitt system ska stå tillbaka för att andra inte vet det? Jag tycker inte det. Det var just därför jag skrev att jag tror på att utbilda användarna istället för att tro att man förenklar för dom genom att tvinga dom att göra ett aktivt val varje gång de klickar på en PDF-fil.
Diskussionen har varit uppe tidigare. Då ansågs jag dum som kunde påstå att man inte skulle tvinga fram Spara som-dialogrutan. Ända tills man insåg att man kunde göra sitt val i Acrobat Reader. Då blev det många glada miner.
> Jobbar man mot en riktad målgrupp är det givetvis lättare att styra och ställa.. Men eftersom vi lever i en demokrati vilket innebär att majoriteten bestämmer så får även utvecklare finna sig i detta och anpassa sig.
Det är ju det jag säger hela tiden. Det är användarens val och inte utvecklarens. Jag förstår inte hur du kan använda samma argumentation som jag för att påstå att man ska försvåra användandet av IT för användarna!Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Du är inte i majoritet på ett företag i industrivärlden ( den största arbetsplatsen på jorden), möjligt på ett IT bolag, syns iofs också på deras applikationer som utvecklas till andra icke IT bolag, totalt ologiska.
Jag säger inte emot mig själv, jag lägger bara till en sida till som du inte verkar vilja ta till dig. Som jag säger hela tiden, allting är en avvägning, och när jag då i mitt pdf fall slänger upp denna dialogruta som du tycker inskränker på en användares personliga vilja, så är det en STANDARD dialog ruta som åker upp, inget eget konstruerat popupfönster med flash i alla hörn, blinkande neon ljus osv, utan det är en STANDARD dialog ruta som alla, vare sig du är avancerad användare eller novis användare, har stött på, vilket i sin tur innebär att det är något vi har VANT oss vid, vilket i sin tur innebär att det inte är en belastning för våra musfingrar. + du har VALET att själv BESTÄMMA när du vill läsa din pdf. Nu eller sen?
Vi har ditt val, dvs det kan öppnas direkt i Acrobat Readers fina fönster, vilket du vill göra, men den kan även sparas på disk för läsning senare.
Jag ger användaren två val, du ger dom inget och inget val för en användare = att kontrollera!!!!!!!! Som du sa innan, man kan instruera en användare, självklart skall man göra det, men inte i detta fallet, det är totalt ointressant för användaren att veta detta.
(När det gäller validering utav uppgifter, eller det finns ett bestämt flöde som måste följas för att det finns en rutin som säger så, då måste du styra användaren, men det är en helt annan diskussion)Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Här verkar vi ha själva kärnpunkten i diskussionen.
Du påstår att mitt val är att PDF-filen ska öppnas i webläsar-fönstret. Något sådant har jag aldrig påstått! Det är kanske därför vi pratar runt varandra. Jag påstår att det är användaren själv som ska få avgöra om en PDF-fil ska öppnas i webläsaren eller om den ska sparas på disk. Jag påstår _ingenting_ om att det ena eller det andra sättet ska användas!
> Jag ger användaren två val, du ger dom inget och inget val för en användare = att kontrollera!!!!!!!!
Nej, du har missförstått!
Jag ger användarna 2 val. Antingen att öppna PDF-filen eller att få upp en Spara som-dialogruta. Och att detta val görs en gång!
Ditt alternativ tvingar användaren att göra samma val varje gång hon vill titta på en PDF-fil!
Jag ska försöka illusterar med ett verklighetesexempel.
Jag har en riktigt snabb laptop. Att klicka på en PDF-fil och öppna den i IE går fort, riktigt fort. Därför har jag i Acrobat Reader på den maskinen bockat i Show PDF in Browser. För så vill jag ha det där. Skulle jag sedan vilja spara PDF-filen så klickar jag bara på Save a Copy.
På min stationära dator på jobbet går det riktigt långsamt när en PDF ska visas i IE. Där har jag klickat ur Show PDF in Browser, för där vill jag få upp spara som rutan och spara filen på disk och öppna den i Acrobat Reader för det går fortast.
Här har jag som användare själv gjort valet (det som du tidigare påstod inte vara något val och att det var min vilja att kontrollera användaren, inser du nu hur dumt det låter?) om jag vill visa PDF-filen eller om jag vill spara PDF-filen.
Om jag nu kommer till din webplats med min laptop så förväntar jag mig att PDF-filen ska visas i webläsarefönstret, utefter det valet jag gjort på den maskinen. Men icke då, istället får jag iallafall valet om att spara eller visa. Varför ska din sida overrida mina inställingar? Inser du nu vem det egentligen är av oss två som försöker bygga en kontrollerande lösning!?
Innan du fortsätter diskussionen skulle jag uppskatta om du verkligen testar vad mitt val innebär och därefter inte påstår saker som är sanna i det jag diskuterar. För att påstå att mitt alternativ inte ger användaren något val är helt fel och ger en bild av min ståndpunkt som är felaktig!Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Det är ju det jag påstår! Att man som användare bara ska behöva göra valet 1 gång och inte vid varje tillfälle!Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Tänk om han har två kanppar på sin hemsida denena heter "Tryck på mig för att visas i webläsaren" och den andra "tryck på mig för att spara mig på din hårddisk".
Vi vet inte om det är ett öppet eller slutet system, mm
Och RD du är inte en normal användare du är super ms utbildad, dom som har sutit i telefonsuport pga av sånna hära saker dom vill kunna kontrolera visa förlop så att dom blir rätt.
/jonberSv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Det är ju just därför jag hela tiden (även i tidigare trådar) har skrivit att man bör skriva en hjälp som visar hur man som okunnig användare ska göra för att få det att fungera som han vill!Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
tycker trötte jonberSv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Errhmm.. samma här.. men jag gör iofs som du nu säger.. jag går över användarens egna inställningar men ger dom samma alternativ som du vill ge dom, fast på mitt sätt ;) eller egentligen så bestämmer jag inte över användarens beteende och hur han vill ha saker. Jag kontrollerar hur Acrobat Reader öppnar och sköter hanteringen av ett pdf dokument i NS eller IE. Och hade jag nu låtit användarens inställning Open In Browser fått bestämma så hade konsekvensen av det varit att pdf dokumentet hade öppnats i mellersta framen vilket i sin tur hade inneburit att hela menystrukturen hade fallerat (lager). För vad hade hänt när användaren vill ta sig till en annan sida på hemsidan.. Error error error topframen hade inte hittat <div> i mellersta framen eftersom där nu finns ett pdf dokument.. och om du nu skall börja hacka på design osv så får du ta det med vår grafiker.. ;) Därför så har jag tagit kontrollen här och öppnar en standard dialog ruta med två alternativ öppna nu eller spara senare..
Mitt alternativ ser bara till så att navigeringen fungerar felfritt och användaren kan utan probs ta sig vidare.. Och att användaren kan navigera genom din sajt problemfritt utan att bli förvirrad är kanske kärnan när man konstruerar en applikation. eller? ;)
Detta kunde inte du veta, jag har ju inte sagt något.. ;)Sv: Kunna ladda ner .pdf ifrån webben.
Och det är precis där vi skiljer oss. Jag tycker inte så!