Hej. Hej Ben! Hej tack för hjälpen. vet inte om jag fattar riktigt vad du vill göra men om du bara vill länka de objekten som har en ra-fil kopplade till sig så kan du väll köra en check typ Jo, jag förstår vad du menar, men problemet är att det är olika filer till alla poster. Gå in på sidan http://www.housesamples.com så får du se hur det ska vara, fast där har jag bara använt html. hmm... okej, i shoot again :) Ja det kan jag göra, men jag har ju ännu inte kommit underfund med hur man ska länka genom DB överhuvudtaget. så lite så :) tittade du på länken? det är precis så det ska vara fast i ASP. Olika info hämtade från databasen där vissa är kopplade till en rafil som man kan lyssna på fast rätt fil ska ju vara kopplad till rätt info. Exakt... och det gör du ju i HTML... Du tar ju bara ut texterna m.m ur databsaen med asp. Sen så får du ju koda i HTML och lägga in värdena du får ur databasen in där.Länka från Access Databas i ASP
Jag vill hämta information från en access DB till min asp-sida. Texten går bra att hämta men efter vissa av textraderna vill jag ha en länk till en RA-Fil. Jag har försökt skriva in länken i access men den visar det inte som en länk utan bara själva adressen. Dessutom skulle jag vilja att det stod något annat på länken än själva adressen, t ex Lyssna.
Någon som kan hjälpa?
Tack
/BenSv: Länka från Access Databas i ASP
Eftersom databasen inte vet att det är en länk, databasen presenterar ju bara det du skrivit in i databasen och det du vill ha ut.
Du får ta och skriva ut detta i asp såsom all annan html kod...
ex:
Titel(här akn du lägga in data från databasen också...)
/DanielSv: Länka från Access Databas i ASP
Det fungerade inte så bra så jag borde nog förklara lite bättre.
Jag har en databas med 5 tabeller i Nartist, Ntitel, Oartist, Otitel och Lyssna. Lyssna hade jag tänkt skulle innehålla själva länkinformationen. Det är inte alla poster som ska ha en RAfil kopplade till sig, så problemet är att koppla rätt fil till rätt post.
Här är ASPkoden:
<%
Dim objCommand, objRS
Set objCommand = Server.CreateObject("ADODB.Command")
objCommand.ActiveConnection = strConnect
objCommand.CommandText = "SELECT * FROM House " & _
"WHERE Nartist like '[A]%'" & _
"ORDER BY Nartist, Ntitel"
'objCommand.CommandType = adCmdText
Set objRS = objCommand.Execute
Set objCommand = Nothing
While Not objRS.EOF
Response.Write objRS("NArtist") & " - " & objRS("NTitel") & "<BR>"
Response.Write objRS("OArtist") & " - " & objRS("OTitel") & "<BR><BR>"
objRS.MoveNext
Wend
objRS.Close
Set objRS = Nothing
%>
Det kanske blir klarare så.
Tack så mycket
if ra-objektet <> "" then...
Kanske inte e vad du menar heller :)
/Daniel TiruSv: Länka från Access Databas i ASP
Om du lägger in en true/false check i din databas som du kollar också... så om det är true länkar du och om det är false så gör du det inte... Kan det vara något kanske...
Verkligen tack för att du orkar.Sv: Länka från Access Databas i ASP
Länka genom DB? Jag fattar inte riktigt hur du menar...
Du sköter ju länkningen genom HTML ju... det enda du behöver göra är ju att ta ut adressen som skall länkas..
Sv: Länka från Access Databas i ASP
/Tiru