Jag har en funktion på min sida där man kan skicka meddelanden, och det går fint just nu. Men nu undrar jag om man kan presentera vem som har skickat meddelandet sjysst. Det finns flera sätt, detta är ett: Nope :( Löste det, man skulle visst inte skriva Man kan ju använda joins. Vet inte om det är snabbare men jag skulle gissa på det. Den tar alla poster från tabellen messages om det finns en eller flera poster i members där vilkoret messages.avsändarID = members.ID uppfyls visas även dessa poster. Om poster saknas i members för en messages visas posten ändå. Fast med nullvärden i fälten från members.Relationsdatabas?
Som det är nu så sparar jag bara användarens id-nummer (eftersom det är det som är unikt).
Meddelandena ligger i tabellen 'messages' och infon om användarna ligger i 'members'.
Om jag får ut vem som har skickat meddelandet, t.ex. användare 15, hur gör man då smidigast för att ta reda på vilket användarnamn den personen har? Det är fältet 'NickName' i tabellen 'members' jag vill åt...Sv: Relationsdatabas?
SELECT messages.*, members.NickName FROM messages, members WHERE members.ID = messages.avsändarID
/JohanSv: Relationsdatabas?
Fel:
"Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal."
SQL-sträng:
SELECT messages.*, members.* FROM messages, members WHERE messages.to = 1 AND members.memberID = messages.fran
Förstår ju inte ens fel-meddelandet(?)Sv: Relationsdatabas?
Response.Write rst("members.NickName")
utan
Response.Write rst("NickName")
=) Tack! /MolleSv: Relationsdatabas?
SELECT messages.*, members.NickName FROM messages LEFT JOIN members ON messages.avsändarID = members.IDSv: Relationsdatabas?