Jag har en testkod här där jag väljer ett värde i selecten och när jag klicka på någonting så laddas sidan om och ett värde skrivs ut. Men jag vill att det valda värdet ska vara selected i select-boxen, hur skriver man? Blir det kanske Javascript som ska användas?? Ändra så att alla <options> blir så här: Det blir fortfarande inte så att det i selecten står det valda värdet när sidan har laddats om... Jo, nu funkade det:Selectbox - låta det valda värdet vara selected (LÖST!)
Se här:
<code>
<%Option Explicit
dim status
status = request.querystring("status")
%>
<html>
<head>
<title>Hello</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<select name="status" title="Välj status:" onChange="self.location.href=this.options[this.selectedIndex].value;">
<option value="hej1.asp?status=1">Ett</option>
<option value="hej1.asp?status=2">Två</option>
<option value="hej1.asp?status=3">Tre</option>
<option value="hej1.asp?status=4">Fyra</option>
<option value="hej1.asp?status=5">Fem</option>
<option value="0" selected>-----Välj-----</option>
</select>
<%if status = "0" then
response.write("")
else
response.write(status)
end if
%>
</body>
</html>
</code>
Gärna om nån har en sjysst lösning där jag slipper ha "hej2.asp" som value i select-boxen!! :-)
//SusanneSv: Selectbox - låta det valda värdet vara selected
<code>
På värdet ett blir det:
<option value="hej1.asp?status=1" <% If status = 1 Then Response.Write("selected")%>>Ett</option>
Och på två blir det:
<option value="hej1.asp?status=2" <% If status = 2 Then Response.Write("selected")%>>Två</option>
Och så vidare...
Du ändrar alltså så att variablen status i If-satsen får samma värde som status variablen i querystringen som du skickar med hej1.asp.
Fattar du?
</code>
Lycka till och hoppas att jag har varit till hjälp!
//JonasSv: Selectbox - låta det valda värdet vara selected
//SusanneSv: Selectbox - låta det valda värdet vara selected
Jag skrev så här:
<code>
<select name="status" title="Välj status:" onChange="self.location.href=this.options[this.selectedIndex].value;">
<option value="hej1.asp?status=1" <%if status="1" then %> selected <%end if%>>Ett</option>
<option value="hej1.asp?status=2" <%if status="2" then %> selected <%end if%>>Två</option>
<option value="hej1.asp?status=3" <%if status="3" then %> selected <%end if%>>Tre</option>
<option value="hej1.asp?status=4" <%if status="4" then %> selected <%end if%>>Fyra</option>
<option value="hej1.asp?status=5" <%if status="5" then %> selected <%end if%>>Fem</option>
</select>
<BR><BR>
<%
response.write(status)
%>
</code>
//Susanne