Hej! Du kan bara använda de taggar som är definierade av W3 i standarden för respektive HTML-version. Du kan ju skapa följande class i stylesheetet (punkt framför classname) Ett longshot.. har inte testat själv.. men om du inte är sugen på att plugga xml så kanske detta scenario kan hjälpa.tagg
Kan man inte skapa en egen tagg i css-filen, som tex heter <MINEGEN> där man sätter fonter osv? Och sedan använda denna tagg i html eller asp-filen? När jag testar detta och skriver <MINEGEN> i asp-filen, blir texten rosa, dvs den vet inte vad det betyder. Kan man bara använda befintliga taggas så som H1 och P?
/DianaSv: tagg
Möjlighet att skapa egna taggar har du i XML.Sv: tagg
<code>
.redtext
{
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 11px;
color: red;
}
</code>
Sedan i tex din vanliga tag (tex div, td...)
<code>
<div class="redtext">här kommer röd text med 11px</div>
</code>Sv: tagg
Välidgt omständigt iofs men endå.. kan ju vara kul. ;)
1. Hela strukturen på hemsidan skapas med ASP. (typ response.write strMinTag)
2. Skapa ett dictonary eller array, där du definerar text att font-family = strängen strFontFamily. (stort jävla dictonary eller array).
3. Sen du laddar in sidan så kan det se ut:
<code>
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td><%= strBgnParagraph%>Hej hej Hej Hej <%= strEndParagraph%></td>
</tr>
</table>
</code>
I din asp kod har du definerat att strBgnParagraph = "P" och strEndParagraph = "/P"... i mitt fall har jag ett stylesheet också... men du kan ju bara skriva typ
<code>
<style type="text/css">
<%= strBgnParagraph%>
{
font-family: blaha;
font-size: blihjipx;
} ( detta blocket kan du ju också definerat.. antingen i en databas eller i aspkoden direkt..
</style>
</code>
Nu håller jag ju med RickardD till 100% på denna frågan, XML är egentligen det enda rätta alternativet.. Men om du vill tricksa och ha dig så finns där en lösning på ditt "problem"..
Uppfinn inte hjulet två gånger.. ;) (Vilket jag iofs gör här, men endå.. allt fungerar i programmeringsväg) ;)