Nu är jag inte 100% säker, men jag hoppas och tror att man inte kan kontrollera detta från en hemsida. Webläsaren har inga rättigheter att läsa i registret eller kontrollera filer. Du får nog göra ett program som användaren får köra istället som löser detta. Microsoft klarar ju detta med sin windowsupdate.microsoft.com, enligt dom helt utan att information skickas till microsoft. Hur det går det till har jag dock ingen aning om. Jag har aldrig "vågat" använda windows update, men går inte det till så att du laddar hem ett program som kontrollerar detta? *undrar* > Hur det går det till har jag dock ingen aning om. > kan man läsa av det i registret på något sätt? Du trixa med WMI och någon komponent och förmodligen lösa detta. En del testande men det borde gå. dim strComputer, objWMIService, colQuickFixes, objQuickFix Det windowsupdate gör är att installera en kontroll som jämför filversioner mot en xml-fil som microsoft ger ut med de nyaste versionerna på filerna samt vilken patch. Sedan saknas den eller har lägre version så requestas den filen (skickas)Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
Hej!
Jag ska göra en ASP sida som på något sätt kolla vilka uppdateringar
som gjorts på den aktuella datorn. Alltså om ingen uppdatering har
gjorts så ska skriptet automatiskt dra igång installationen av Service
packs osv. Dessa updateringsfiler kommer att ligga på en server i ett
LAN. Hur kollar jag vilka uppdateringar som gjors med VBScript, kan
man läsa av det i registret på något sätt? Oerhört tacksam för hjälp.
Tack på förhand!Sv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
/JohanSv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
/MVH Staffan @ http://cool-cow.com/communitySv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
/JohanSv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
Det löser Microsoft genom att man måste installera en ActiveX-komponent. Med en sådan kan man sedan gör allt (??) man vill med systemet.Sv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
I WindowsXP (och då troligtvis även WinNT4/2000) ligger registry-nycklarna som berättar vilka patchar som är installerade under HKEY_Local_Machine\Spftware\Microsoft\Updates
Och ja, det ska nog gå att läsa i Registry från VBScript, men om du kan göra det från en websida vet jag inte. Möjligt om du kör sidan i Intranät-zonen eller vad det nu heter.
En ActiveX-komponet är nog det enklaste.
Eller så väntar du helt enklet några månader på CorpWU från Microsoft som kommer att göra precis det du vill.Sv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
/JanneSv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?
strComputer = "dittdatornamn"
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")
Set colQuickFixes = objWMIService.ExecQuery _
("Select * from Win32_QuickFixEngineering")
For Each objQuickFix in colQuickFixes
response.write objQuickFix.Description & "<br>"
response.write objQuickFix.HotFixID & "<br>"
Next
det är för att skriva ut dem,
men du hrmm borde nästan köra mot xmlfilen som ms har för att
verifiera, annars kan du ju med wmi köra igång en installation på datornSv: Kolla om Windows är uppdaterat med hjälp av ASP?