Håller på med en medlems funktion för en racing spel website. Medlemarna ska kunna bocka för i en kryss ruta vilka spel dom spelar, och kan när som helst ändra detta via sin admin sida. När dom går in för att ändra detta så ska kryss rutorna vara förbockade ifall det fält i databasen som detta lagras i innehåller det aktuella spelet, och det är här jag får problem. 1) sätt rsMem("games") till en sträng Hur lagrar du uppgifterna i databasen? Något som separerar orden? Orden (eller rättare sagt speltitlarna) som lagras i databasen separeras med ett komma tecken. Har även provat att låta dom separeras med bara mellanslag men det blir sak samma. Du kan sätta något tecken runt varje speltitel för att få ut rätt värde i stil med så du gjort.<br> Tackar Ivar, du är en pärla :)Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
Jag kontrollerar databas fältet genom:
<code>
<input type="checkbox" name="game" value="STCC" <%If InStr(rsMem("games"),"STCC") Then%>checked<%End If%>>
<input type="checkbox" name="game" value="STCC 2" <%If InStr(rsMem("games"),"STCC 2") Then%>checked<%End If%>>
</code>
Felet uppkommer när dom bockar för att dom spelar STCC 2 men inte STCC. För på detta sätt så kommer STCC att vara förbockat ANTINGEN dom valt det eller inte eftersom strängen STCC finns med i båda fallen!
Så min fråga är: Hur kontrollerar jag att dom valt STCC 2 och INTE STCC?
PS samma fel uppstår med andra spel, ex. olika formula 1 spel eftersom dom flesta heter typ F1 eller Formula 1.
/TotteSv: Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
2) is instr(DinNyaSträng,"vilket ord") <> 0 then 'den finnsSv: Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
/JanneSv: Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
En sträng i databasen kan då lagras som: Toca 2, F1RC, STCC 2, Sports Car GT
Felet blir att i ovanstående lagring så listas alla ovanstående spel som förbockade på admin sidan (vilket är rätt) men också STCC (vilket inte ska synas enligt ovanstående lagring eftersom man valt STCC 2).
Någon som kan lösa det för jag går bet på detta :(
/TotteSv: Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
Tex<br>
,Toca 2,F1RC,STCC 2,Sports Car GT,<br>
och<br>
InStr(rsMem("games"),",STCC,")<br><br>
Obserera kommatecknen före och efter <b>varenda</b> titel!<br><br>
Hälsningar Ivar
<code>
</code>Sv: Hur kontrollera att strängar är exakt lika?
Det funka utmärkt :)
/Totte