Hej, Spara som siffra Fördelen med den andra metoden är att du sparar plats. Istället för att lagra "Stockholm" (10 tecken) på varje medlem som bor i Stockholm behöver du bara lagra ett tal som tar lite drygt ett tecken. Ett tal brukar väl vara en long(4 byte) Vilket är fyra eller ,om man använder unicode, två tecken. > Ett tal brukar väl vara en long(4 byte) Efter som dagens processorer är 32bitars(4byte) kommer ju alla operationer ske med minst 32bitars presision. Kommer en sökning på ett vält med mindre storlek gå snabbare än ett på 4byte? Om det ger en prestanda vins så är det ju minst bästa. Men om sökningar på små fält innebär större behov av prestanda är det ju förkastligt. Hej igen.Vilken metod är bäst?
Jag har två allternativ när jag skall spara en medlems hemort. Antingen sparar jag det som en sträng (ex. "Stockholm") eller också sparar jag den som ett nummer (det nummer som den orten har i <select> grejen på html sidan), vilket innebär att jag också måste lägga in en Select Case sats varje gång jag vill skriva ut en medlems stad.
Finns det någon fördel med att köra den andra metoden? Jag kan inte komma på någon just nu, men jag brukar vara en baddare på att tänka när jag skall lägga mig så jag kommer kanske på nåt nu ;-)
/JonatanSv: Vilken metod är bäst?
Skapa en tabell med alla städer (som för unikt id)
Det id sätter du när du skapar din droplista
I din första tabell lägger du till ett idfält för ort
Sedan länkar du din första tabell med din "orts-tabell"
Nör du sedan skall visa vilken ort personen kommer ifrån skapar du en fråga som läkar mot ortstabellen och tar ut orten i klartextSv: Vilken metod är bäst?
Sv: Vilken metod är bäst?
Sveriges kommuner är cirka 290 till antalet. För att lagra dessa behövs 9 bitar. Nu framgick det inte vilken databas han använde, men i alla fall i Mysql kan man ju välja lämplig storlek (i det här fallet 9 bitar som sagt) och det borde man väl kunna i övriga databaser också?
Att använda long för att lagra värden upp till 290 är inget annat än overkill.Sv: Vilken metod är bäst?
Tack för svaren!
Jag bestämde mig för att spara strängen istället eftersom det jag behöver det till just nu inte kommer att ha speciellt många användare och det gjorde det lättare för mig, men jag noterar era åsikter till den gång jag gör ett system med fler användare.
/Jonatan