Jag har en Accesstabell där en kolumn har formatet PM. När jag kopierade in rader i fältet så syns dessa snyggt när jag bläddrar med piltangenten i fältet. När jag så på min ASP-sida sökt ut fältet och skall skriva ut det med Antingen får du byta ut alla radbrytningar i texten mot <br> eller så får du skriva; <%=Replace(RS("funktion"), vbCrLF, "<br>")%> <%=Replace(RS("funktion"), vbCrLF, "<br>")%> <%=Replace(RS("funktion"), vbCrLF, "<br>")%> Skriv: Det skojiga med programmering är just sådana korta koder som optimerar kodskrivandet. Nu slipper man ju strula med If-sats - Tjusigt!Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
<%=RS("funktion")%> så har radmatningarna försvunnit i texten och allt står ei en enda svårläst mening.
Hur kan man behålla raderna vid utskrift?Sv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
<pre> =<%RS("funktion") %> </pre>
/johan/Sv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
//JonasSv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
var ännu bättre eftersom texten wrappas så att långa rader bryts automatiskt. Det uppstår emmelertid ett fel om fältet är tomt.Ogiltig använding av Null i samband med Replace står det.Sv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
var ännu bättre eftersom texten wrappas så att långa rader bryts automatiskt. Det uppstår emmelertid ett fel om fältet är tomt.Ogiltig använding av Null i samband med Replace står det. Då är jag där med problemet med If satsen som jag inte får till att funka.Sv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar
RS("funktion") & ""
så kommer nullvärden att bli en tom sträng i stället.
/johan/Sv: Lista ett PM-format med bibehållna radbrytningar