Jag behöver hjälp med en besöks räknare som använder en databas för att spara besökare. totala antalet besökare sparar du i databasen men hur gör jag för att visa resultatet på hemsidan då?? Du skall ju använda en databas och inte en textfil om jag inte missminner mig.... jaha.. Det kommer att visas om du skriver <code>Response.Write Application("nuBesok")</code> istället. Tjenare!Besöks räknare ((är inte löst än))
Ex. Det är en räknare på en hemsida och sen tar den och sparar informationen i en databas.
Den ska göra två saker den ska räkna hur många som har besökt hemsidan och sen ska den räkna hur många det är just nu!!
Det skulle vara en stort hjälp för mig till min hemsida.
Jag har gjort en räknare som spara informationen i en text fil men den bugga så mycket så jag fråga en kompis vad jag skulle göra istället för den som jag har och då sa han att jag skulle använda en databas som sparar informationen. Och nu skulle jag behöva hjälp med det nu istället.
Ni kan skicka räknarens program kod eller om inte filerna eller filen till mig på daniel.th@cantab.nu eller på ICQ nr: 76135226
Tack i för väg.
//Daniel T.Sv: Besöks räknare
antalet aktiva besökare lägger du i application-objektet , det finns många lösningar på det tex:
http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=6020&forumid=1Sv: Besöks räknare
Nu har ju jag scriptet i global.asa men sen måste jag kuna hämta informationen från count.txt och glabal.asa hur gör jag då??Sv: Besöks räknare
om du i Session_OnStart har följande:
<code>
Application("CurrentActiveUser")=Application("CurrentActiveUser") + 1
</code>
För att skriva ut det på sidan:
<code>
Response.Write Application("CurrentActiveUser")
</code>Sv: Besöks räknare
Kommer det nu visas på hemsidan där jag har laggt detta kod:
Response.Write Application("CurrentActiveUser")
t.ex. så här:
nubesökare 5
totbesökare 3457
och jag har använt detta kod på min global.asa eller måste jag göra er
<SCRIPT LANGUAGE=VBScript RUNAT=Server>
Sub Application_OnStart
Application("totBesok") = 0
Application("nuBesok") = 0
End Sub
Sub Application_OnEnd
End Sub
Sub Session_OnStart
Session("Start") = Now
Application.lock
Application("totBesok")=Application("totBesok") + 1
Application("nuBesok")=Application("nuBesok") + 1
Application.unlock
Session("BesokID")=Application("totBesok")
Session.Timeout=5
End Sub
Sub Session_OnEnd
Application.lock
Application("nuBesok")=Application("nuBesok") - 1
Application.unlock
End Sub
</SCRIPT>Sv: Besöks räknare
Sv: Besöks räknare
Om du vill ha hjälp med en variant som löser detta utan den osäkra global.asa (som sällan terminerar sessionerna ordentligt) så kan du få lite hjälp av mig. Jag har en verre som fixar det hela på ett enkelt sätt utan global.asa och som dessutom är pålitligt.
Surfa till min utv-sajt (http://utv.odeumlink.com/portal/) så kan du se den i aktion. Vill du ha filerna och instruktioner på hur du implementerar det på din site är det bara att droppa mig ett iMail där (Admin).
Lycka till!