Hej! Testa att ta bort enkelfnuttarna i Text='" & Request.Form("NyheterT... Hej Ok... funderade i de banor om det kunde vara reserverade "ord". Men när det gick att lägga till i "Text" så felsökte jag på andra ställen. Hej Så här skulle jag skrivit: Det går bra att sätta hakparantes runt reserverade ordSyntaxfel i UPDATE-uttryck...
Har ett lite myskofel på min "ändra" sida.
När jag lägger "...Text='" & Request.Form("NyheterText..." så funkar inte satsen, får "Syntaxfel i UPDATE-uttryck."
Men om jag tar bort den så funkar de övriga två.
Varför funkar inte Text?
SQL = "Update Nyheter Set Datum='" & Request.Form("Datum") & "', Text='" & Request.Form("NyheterText") & "', Rubrik='" & Request.Form("rubrik") & "' Where NyheterID=" & Request.Form("ID")
Conn.execute(SQL)
Från formulärsidan ser koden ut:
<textarea name="NyheterText" cols="54" rows="10"><%=RecSet("Text")%></textarea>
Har samma uppbyggnad på övriga "ändra" sidor och de funkar ju!
Nån som har nån ide?
Mvh MarcusSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
ex.
SQL = "Update Nyheter Set Datum='" & Request.Form("Datum") & "', Text=" & Request.Form("NyheterText") & ", Rubrik=" & Request.Form("rubrik") & " Where NyheterID=" & Request.Form("ID")
Conn.execute(SQL)
/TomasSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
http://www.aspfaq.com/plain.asp?id=2080
Kolla in den sidan och bokmärk, i din kod så har du en del reserverade ord, Datum, Tid, Text, Password är några ord som är reserverade och ger syntaxfel.
Är det Access så vill den ha # runt datum, om fälttypen i databasen är Datum/tid.
Anna-KarinSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
Blir att byta ut "text" mot något annat och se om det funkar.
Mvh MarcusSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
Du kan också testa att skriva ut din SQL sats, då ser du vilka värden som du får med.
Du skriver ut den med Response.Write.
Jag brukar skriva: Response.Write "SQL = " & strSQL & "<br>"
Får jag en tom SQL sats så ser jag det eftersom det då bara står SQL =
sen lägger jag på en radbrytning för att inte annan text ska komma direkt på. Ett rätt så enkelt sätt att felsöka sin kod, har man två ,, så vet man att en variabel inte kommer med.
Anna-KarinSv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
<code>
Function SQLDate(Value)
If IsDate(Value) Then
SQLText = "#" & Month(Value) & "/" & Day(Value) & "/" & Year(Value) & "#"
Else
SQLText = "Null"
End If
End Function
Function SQLText(Value)
If Len(Value) > 0 Then
SQLText = "'" & Replace(Value, "'", "''") & "'"
Else
SQLText = "Null"
End If
End Function
Dim strSQL
strSQL = "UPDATE Nyheter SET Datum=" & SQLDate(Request.Form("Datum")) & "', " & _
"[Text]=" & SQLText(Request.Form("NyheterText")) & ", " & _
"Rubrik=" & SQLText(Request.Form("rubrik")) & vbCrLf & _
"WHERE NyheterID=" & Request.Form("ID")
Conn.execute strSQL
</code>Sv: Syntaxfel i UPDATE-uttryck...
[text]
/Peter