Hur bygger man en tabell som ser ut ungefär så här om både rubriker underrubriker och innehåll ska gå att uppdatera. Och framförallt hur ser sql:erna ut? Samtliga fält, kolumner o rader ska uppdateras med ett knapptryck. Först och främst hur presenterar jag innehållet på ett vettigt sätt? Glömde en viktig sak, nämligen att det ska gå att lägga till både rader och kolumner. > Först och främst hur presenterar jag innehållet på ett vettigt sätt? Snyggt, men den biten é nog inga problem. Jag tänkte mer på hur det skulle presenteras efter det att jag hämtat värdena från databasen. Trodde det framgick av frågan. Jag får väl gå en kurs i hur man uttrycker sig bättre, istället för att hålla på med detta verkar det som. Haha, klarade kursen. Nya formuleringen är: Hur presenterar man det dynamiska resultatet på ett snyggt sätt? Hej Hmm det beror ju på lite olika saker ett sätt som jag ahr gjort är att jag tar in svaren från sql frågan till en array sen loopar jag ut hela arrayen och bygger html av alltihop, det var lite för mycket kod att klippa in här, men du kan få den på mail om du vill > Hur presenterar man det dynamiska resultatet på ett snyggt sätt? Ja, precis. Loopar, arrayer o dyl, har själv provat med en massa If-satser och for-loopar men får inte riktigt rätt på det. > Ja, precis. Loopar, arrayer o dyl, Jag förstod det. Nästan jobbigare att skriva inlägget än att skriva det i HTML. Du kan ju lägga upp datastrukturen så här:Tabellproblem
Rubrik1 Rubrik2 Rubrik3 Rubrik4 Rubrik5
___________________________________________________________Sv: Tabellproblem
Sv: Tabellproblem
Ett exempel:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Tabell</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-15">
<style type="text/css">
th, td {
color: #000000;
background-color: transparent;
font-family: verdana, sans-serif;
font-size: small;
font-weight: normal;
text-align: center;
border-bottom-color: #000000;
border-bottom-style: solid;
border-bottom-width: 1px;
padding: 10px;
}
</style>
</head>
<body>
<table cellspacing="0">
<tr> <td> </td><th>Rubrik1</th> <th>Rubrik2</th> <th>Rubrik3</th> <th>Rubrik4</th> <th>Rubrik5</th> </tr>
<tr> <th>UnderRubrik1</th> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> </tr>
<tr> <th>UnderRubrik2</th> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> </tr>
<tr> <th>UnderRubrik3</th> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> </tr>
<tr> <th>UnderRubrik4</th> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> <td>?</td> </tr>
</table>
</body>
</html>Sv: Tabellproblem
/NickeSv: Tabellproblem
Jag är ledsen men jag förstår faktiskt inte!
Det spelar ingen som helst roll om det är statisk eller dynamisk data du ska presentera! Presentationen sker i HTML/CSS och sett sådant förslag (utefter den mall du gjorde här) har du fått.
Det är just med HTML/CSS som presentationen sker.
Förstår jag dig rätt nu om du menar var du skriver in din SQL-sats och liknande?Sv: Tabellproblem
Aha! Ja, det har ju inte med presentation att göra, som du frågade efter! Och om du tittar på mitt första inlägg så ser du att det är just den raden jag har citerat från ditt inlägg och det är den jag har svarat på!
Vad gäller ASP-kod kan jag tyvärr inte hjälpa dig, det finns det andra som är betydligt bättre än mig på! Nickes förslag med att hämta all aktuell data från din databas och lägga den i en array låter som en sund och bra början. Stoppa sedan in respektive värde från arrayen i den HTML/CSS-koden du fick av mig.Sv: Tabellproblem
Tabell: Rubriker
Fält: RubrikId - Autonumber(Long)
Fält: RubrikText - Text(50)
Tabell: UnderRubriker
Fält: UnderRubrikId - Autonumber(Long)
Fält: UnderRubrikText - Text(50)
Tabell: Värden
VärdeId - Autonumber(Long)
VärdeRubrik - Number(Long)
VärdeUnderRubrik - Number(Long)
VärdeText - Text(50)