Jag skulle vilja kunna bestämma vilka sidor som mina inloggade ehh jag är inte så bra så det finns säkert bättre sätt men jag tänkte att de kunde vara kul o svara ändå. Du kan ju göra såhär att du skapar ett fält i databasen som heter "userlevel", och sen så anger du 1 el 2 för respektive medlem. Sen så på sidan kan du skriva Sätt behörighet med hjälp av sessioner. På mina sidor har jag gjort såhär på inloggningskontrollen: Jag vill att medlem B skall få upp länkar endast till de sidor han har Hej Kan du visa något exempel på detta, Anna-Karin? Är det så att du har en massa olika länkar som kan göra upp en massa olika kombinationer av länkar som får ses, eller går det på något vis att göra några till standardbehörigheter där du bara väljer ett alternativ för en särskild samling länkar? (förstår du vad jag menar?) Så här har jag gjort det.Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
medlemmar (reggade i Access databas) skall kunna besöka,
med hjälp av kryssrutor, på en av mina admin-sidor.
Tex medlem A får besöka sidorna 1,2 och 3:
[V] sida 1
[V] sida 2
[V] sida 3
[ ] sida 4
medans medlem B får besöka endast sidan 2:
[ ] sida 1
[V] sida 2
[ ] sida 3
[ ] sida 4
Kan någon hjälpa mig med detta?
Tack på förhand!
/ ChrisseSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
if rs("userlever") = 1 then%> Ja du får se denna sidaaa!! <%else%>Typ en redirect eller nått här... <%end if%>
sen får du självklart ändra denna från sida till sida, på sidan som alla får se behöver du ingen t.exSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
If Rs("Access") = "Administratör" Then
Session("access") = "Administratör"
Session("user") = rs("fullname")
ElseIf Rs("Access") = "Användare" Then
Session("access") = "Användare"
Session("user") = rs("fullname")
End If
Sedan styr jag vilken meny de får se beroende på vilken behörighet de har med en IF-sats.
I ditt fall skulle man kunna tänka sig att du också sätter upp två olika behörighetssessioner beroende på vilken behörighet de har. Tex. userA och userB. Sedan kontrollerar du behörigheten på de sidor användarna ska få se/ej få se:
<% If NOT Session("access") = "userA" Then
response.write("Du har inte behörighet att se denna sida!")
Else%>
'Kod för den sida rätt användare ska få se här
<%End If%>
Nu hade ju detta iofs ingenting med kryssrutor att göra, men det kanske beskriver ett tänk i rätt riktning.
Lycka till!
Mvh/MagnusSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
rättigheter till (i exempelfallet endast sidan 2) och inte länkar till alla
sidor som andra kan besöka!
Hur lösa detta i asp-koden (på admin- respektive medlemssidan) plus i formulärs-kryssrutorna på adminsidan?
Tack för all hjälp "so far"!
/ ChrisseSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
Jag gjorde så på ett projekt att användarna tillhörde grupper, sen hämtade jag de uppgifter som de fick se utifrån grupp ID.
Så för varje post hade jag ett grupp ID.
Får användare B bara se B så hämtar man där grpID = B.
Har man tillgång till flera grupper så kan man använda sig av IN i SQL satsen.
Anna-KarinSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
Sv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
Om det går så lägger du ett fält i tblAnvändare där du anger behörighet, tex "5" och sedan i länksidan gör du en if-sats där du anger vilka länkar som får visas:
if rs("fltBehörighet") = 5
response.write"...länkarna..."
else if rs("fltBehörighet") = 2
response.write"...länkarna..."
osv...
Annars kanske du får göra så här (jag är inte säker på att det är det mest effektiva, men det borde fungera):
Gör en tabell i databasen typ "tblLankar", där du har ett fält för AnvID som du relaterar från din Användartabell. Sedan ett fält för varje länk du har och ett behörighetsfält för varje länk, typ fltLank1, fltBehörighet1, fltLänk2, fltBehörighet2 osv.
I din adminsida där du kryssar för dina alternativ för användaren gör du att de länkar du kryssar för har behörighet 1 och de som förblir okryssade får värdet 0.
Sedan när du ska visa länkarna så öpnar du länktabellen där IDnr = rätt ID och skriver sen en fin liten if-sats:
if rs("fltBehörighet1") = 1
response.write rs("fltLänk1")
else if rs("fltBehörighet1") = 0
response.write""
osv...
Så hade jag nog gjort iallafall, men jag misstänker att det finns lite bättre lösningar.
-SaraSv: Medlemsaccess-sidor med kryssrutor i ASP, på adminsida
Användaren får ett UID i en tabell med de som rör användaren.
Grupper får också ett grpID och ett namn.
När jag registrerar en användare så bestäms det vilka grupper som användaren ska få se.
Jag har en tabell där jag lagrar UID och GrpID,
när jag vill veta vilka grupper som just den här användaren har rätt att se så kollar jag i den tabellen.
En SQL sats med IN kan se ut så här:
EvtDel = Request.Form ("Event_completed") ' ta emot alla värden.
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
sSQL = "UPDATE tEvents SET Event_completed = -1, Event_Priority = 4 WHERE Event_ID IN("& EvtDel& ")"
Rs.Open sSQL, sDSN, adOpenKeySet, adLockReadOnly, adCmdText
Hoppas det blev lite klarare hur jag brukar göra, kanske inte det bästa eller smartaste sättet, men det funkar.
Anna-Karin