Jag har tre stycken som håller på och göra sej barnsliga i mitt forum på webdesign sidan. Hej fattar inte riktigt hur. Ta reda på deras ip-adress (verkar som du redan har dem) och kontakta deras isp-er. Jag har ip nummren. Hej Men då är det telenordia då. ex. Hmmm Den skulle kunna ligga på den sidan där man skriver in ett nytt inlägg eller svarar på ett inlägg. Om du har tillgång till själva server så kan du banna dem direkt i IIS:en det är effektiviare än i asp-kod. Magnus -> Då får de dock inte tillgång till något på hela siten! Glöm inte att påpeka det.. Ni ska ha en jättestor ros för er hjälp! En (eller fler) liten fråga till. Det beror på var du lägger koden (och hur ditt forum ser ut). Nån som vet hur jag kan ta reda på vilket webhotell en .com-sida eller liknande har och hur man kan ta reda på någons IP. Detta med hur koden ska vara... Jag har bara lagt in det i forumkoden. Först i body. Surfa till http://www.nunames.nu/default.cfm Tack så mycket. Detta med hur koden ska vara... Jag har bara lagt in det i forumkoden. Först i body. Nu vet ju inte jag hur du har byggt upp dina sidor, men du kan ju först av allt på sidan lägga din Bannings sats. Jag tycker att de ska kunna läsa men inte lägga till inlägg. <code> han menar typ såhär: Jag tror jag förstår mer av det översta förslaget. på vilken sida ska du ha det då? på själva forumet? isåfall behöver du ju inte gömma knappen, utan bara göra såhär: Jag tror att jag struntar i att låta dem läsa utan att kunna skriva... Om de ska kunna läsa men inte skriva, så gör du en koll när de postar inlägget, precis som den här Case Satsen gör, du kan lägga till Response.Redirect "bannad.asp" där om du vill.Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Det kan jag ju tappa kunder av. Jag skulle nog själv ta en stund extra om jag fick se nåt sånt.
Hur gör jag enklast för att banna dem? De har tydligen fast ip så det borde väl inte vara så jättesvårt eller?
jag kan inte mycket om asp så hjälp mej utförligt så är ni jättesnälla!
tack på förhand!Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Du kan ta reda på IP nr med Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")
sen får du med en IF sats kolla om något av IP nr stämmer med de som du bannar, gör det det så skicka dem till en Du är bannad sida, resten släpper du in.
Anna-KarinSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Jag kan inte alls mycket om asp så jag behöver koder och allt till punkt och pricka för att jag ska få in det som det ska...Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
/IvarSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
hur ska jag göra?
jag kan kolla ip nummer på http://www.ripe.net/perl/whois
men vad är det jag ska kontakta? Där finns massor av länkar ock adresser.
Hur?
Jag är jättetacksam för er hjälp! @-`--- Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Du ser ju vilken ISP som "äger" IP nummret, skicka det som de skriver till den ISP, jag tror att deras Abuse mail brukar stå på den sidan.
Det finns ett abusemail där men de skickar bara massa mail tillbaka att det var ofullständigt. *suck*
jag har skickat dem 4 mail om tid, datum, ip, det de har skrivit har jag kopierat med osv...
ALLT!
De säjjer hela tiden att det är ofullständigt. ändå finns det inte nåt mer jag kan skicka med.Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
<%
dim ip
ip=Request.Servervariables("REMOTE_ADDR")
select case ip
case "197.538.12": response.redirect("bannad.asp")
case "197.538.13": response.redirect("bannad.asp")
case "197.538.14": response.redirect("bannad.asp")
end select
%>
försår du hur jag menar?Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Jag förstår vad koden går ut på. Det ser jag.
Var ska koden vara då?
Ska den in i forumkoden eller ska den in på en egen sida för att skicka dem vidare till en "bannsida"?Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Då kan de läsa alla inlägg men inte skriva någonting själva.
//Danne NSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Gå till IIS's Managment Console och välj din webplats.
Högerklicka och välj Properties
Välj flicken Directory Securitys och sedan Edit på 'Ip address and domains restrections'
Där kan du sedan lägga till vilka ip-adresser du inte vill skall få tillträde till din site...
- MagnusSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Tror att föregående exempel passar bättre..Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Jag ska testa att lägga in koden på sidan!
Jag antar att man kan lägga in hur många ip som helst där.
Jättetack till er alla!Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Kvittar det var i forumkoden jag lägger denna kodsnutt?
Hur fungerar koden.
Gör den så att den med bannat IP inte kan skriva i forumet eller kommer personen inte in på forumet över huvud taget?
jag har trådarna och formulären i samma fil.Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Om koden för att banna ligger på länken för att komma TILL forumet = De kan inte läsa/göra inlägg i forumet.
Om koden ligger på länken/knappen för att posta ett inlägg = De kan läsa - men inte göra inlägg i forumet.
/MSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Det är så att jag blivit trakasserad av en kvinna som har en sida på .nu-domän.
nu vill jag ta reda på dennes IP och webhotell för att kunna stoppa henne från att gå in på min sida över huvud taget.
Finns det nåt bra sätt att ta reda på detta?
Jag har hennes telenummer och adress och sånt men det hjälper inte att komtakta henne på det sättet...
Hjälp!Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Så jag kan alltså lägga koden i "läggtill-knappen"...
*testar*
Men den ser ut så här:
<input type="submit" name="Submit" value="posta inlägget" alt="Posta svaret" border = "0">
hur kan jag göra då?Sv: .NU-domäner
I sökrutan mitt sidan skriver du in den adress som du vill ta reda på mer om.
(t.ex www.Sverige.nu)
Då får du upp att "sorry, www.sverige.nu is already in use" eller ngt liknande.
Strax därunder har du "technical informatin".
Klickar du där får du upp servernamn + ip-adresser till den servern.
Dock spelar ju detta ingen roll för dig - eftersom att om du bannar den sidan på din sida - så har det ju inget med hennes uppkoppling att göra (förutsatt att hon inte surfar från den ip-adressen - och det är ju inte alls säkert).
Men det är ju inget stort problem i sig. Anser du att hon trakasserar dig så ta som sagt kontakt med hennes ISP (se tidigare inlägg i denna tråden hur du gör det) och hjälper inte det får du ju gå till polisen om du anser att det är så allvarligt så att det behövs.
/MSv: .NU-domäner
Jag vet som du sa inte om hon surfar från den Ipn men det är värt ett försök.
Detta med att gå till polisen. *suck*
Det är så kompicerat.
jag har haft strul med hemme i över 7 månader nu och orkar bara inte hålla på och dividera med denna kvinna så jag tar det säkra före det osäkra och försöker banna henne från sidan istället.Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Så jag kan alltså lägga koden i "läggtill-knappen"...
*testar*
Men den ser ut så här:
<input type="submit" name="Submit" value="posta inlägget" alt="Posta svaret" border = "0">
hur kan jag göra då?Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Om de ska kunna läsa i forumet men inte posta, då lägger du koden där och gör den kollen först av allt.
Funderade på om det inte går att lägga banningskoden i detta på nåt sätt:
<input type="submit" name="Submit" value="Posta inlägg" alt="Posta inlägget!">
men det funkar väl inte.Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
<%
dim ip
if ip <> ip1 OR ip <> ip2 OR ip <> ip3 then
response.write("skicka inlägg knappen lr vid svara knappen")
end if
%>
det kanske skulle fungeraSv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
<code>
<%
dim ip
select case ip
case "197.538.12":
case "197.538.13":
case "197.538.14":
case else: response.write "<input type="submit" name="Submit" value="posta inlägget" alt="Posta svaret" border = "0">"
end select
%>
men själv skulle jag lägga koden i sidan som sparar själva inlägget. gör en ifsats runt allt, ungefär såhär:
dim ip, ipOK
select case ip
case "197.538.12": ipOK = False
case "197.538.13": ipOK = False
case "197.538.14": ipOK = False
case else: ipOK = True
end select
if ipOK then
'All kod för att spara meddelandet
else
'Redirecta iväg nånstans eller nåt.
end if
</code>Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Kan nästan inget om asp ännu.
Men om jag nu ska göra så:
<%
dim ip
select case ip
case "197.538.12":
case "197.538.13":
case "197.538.14":
case else: response.write "<input type="submit" name="Submit" value="posta inlägget" alt="Posta svaret" border = "0">"
end select
%>
Hur ska jag då skriva för att personen med det IPnumret ska komma till sidan banner.asp?Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
<code>
<%
dim ip
select case ip
case "197.538.12": response.redirect("banner.asp")
case "197.538.13": response.redirect("banner.asp")
case "197.538.14": response.redirect("banner.asp")
end select
%>
att bara gömma knappen är inte så bra däremot. genom att kolla i källkoden kan man ju fortfarande kolla formets action-adress, och sedan snickra ihop en egen form, med samma action och samma namn på formelementen, och på så sätt kan man fortsätta skicka inlägg.
jag skulle nog använda den andra metoden jag skrev om i mitt förra inlägg.
</code>Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Det är lite för invecklat för mej.
men tack i alla fall!Sv: Hur kan jag göra för att banna IP i forum?
Jag brukar använda Mode om jag postar tillbaka till samma sida.
Så det borde bli.
Mode = request.Querystring ("Mode")
IF Mode = "" THEN
' visa formuläret
END IF
If Mode ="post" THEN
Din Case sats, är den OK posta annars skicka till bannad.asp
END IF
Lite kort förklarat,men du kanske förstår principen.
Anna-Karin