Lite kryptiskt men såhär är det. Om du nu vill att den skall t.ex visa datum/tid kan du ju lätt fixa det genom att ge användaren möjlighet att ange taggar, t.ex "[date]", sedan kollar du efter [date] när du hämtar det ifrån databasen och ersätter [date] med <%=date()%> Jag har typ samma fel fast när jag hämtar <%=Session(Username)%> från en data bas och tar ut den kod snutten med <%=RecSet("ID")%> så skriver inte en annan data bas om värdet till ett användarnamn utan där användarnamnet ska stå står det iget men om man kollar i källkoden så står det <%=Session(Username)%>. Hur löser jag det på bästa sätt? <code> Du skall inte lagra <%= %> i databasen, utan endast session("userName") och sedan köra Eval på bara det. Köra ASP-kod från databas???
Jag har ett webbgränssnitt där jag via en textruta kan skapa HTML-dokument eller snarare innehållet i detsamma. Via detta gränssnitt kan jag även infoga HTML-kod.
Nu kommer frågan: jag lägger in ASP-kod t ex <% = Now() %> och sedan sparar jag sidan till databasen. Om jag sedan på min huvudsida hämtar innehållet så exekverars EJ ASP-koden.
Tacksam för alla svar!Sv: Köra ASP-kod från databas???
Detta gör att du har kontroll på vad användaren kan göra, men ger dom också möjlighet att vara dynamiska.
Så har jag gjort när jag byggde SweQuake.com, du kan i din text till ett forum ange [%myEmail%], så oavsätt om du ändrar din email i profilen kommer dina inlägg alltid att vara uppdaterade.
Men det beror ju som sagt på vad du skall använda det till. ;)
Mvh, VideSv: Köra ASP-kod från databas???
Sv: Köra ASP-kod från databas???
<%
Dim strText
strText = rst("strCode")
strText = Replace(strText, "[username]", Session(Username),,vbTextCompare)
strText = Replace(strText, "[userid]", RecSet("ID"),,vbTextCompare)
Response.Write strText
%>
</code>Sv: Köra ASP-kod från databas???
response.write Eval("session("userName")") kommer att ge dig det värde som finns lagrat just nu i session("userName"). Alltså
response.write Eval("session("userName")")
är lika med
<%= session("UserName") %>
- M