Ja hur ska jag försklara detta nu då. För en SQL-sträng som ser ut ungefär såhär... <code> Vad jag menar är att jag vill ha fram den ID_fragesport som finns på flest poster (eller rader lr vad det heter) i tabellen. I det här fallet som du Queerdoo visar måste jag ju utgå från ett speciellt ID_fragesport? eller? SELECT TOP 1 ID_fragesport, Count(0) AS Antal Tack, jag använde följande med framgång:Antal lika poster...eller nåt?
Jag har en tabell med ID, ID_fragesport, Poang och Namn. Här lagras alla resultat i mina frågesporter. Hur gör jag för att få fram det ID_fragesport (dvs den frågesport) som har flest svar.
Jag vill allstå få fram det ID_fragesport som finns representerat på flest ställen.
Detta ska som den kluriga kanske förstår ta fram den mest populära frågesporten. Hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig.
Jag arbetar i ASP mot Access.
Tack så väldigt!Sv: Antal lika poster...eller nåt?
strSQL="SELECT Count (ID_Fragesport) AS Antal WHERE ID_Fragesport=" & ID_Fragesport
Sen har du värdet i Antal, som du hämtar ut som vilket fält som helst.Sv: Antal lika poster...eller nåt?
strSQL="SELECT TOP 1 * FROM 'min tabell' ORDER BY ID_fragesport ASC"
</code>
...t.ex...
/JuhaSv: Antal lika poster...eller nåt?
Den här tabellen heter tbl_resultat. Där sparas alla resultat för alla mina frågesporter. Jag vill veta vilken frågesport (dvs ID_fragesport) som flest har sparat resultat i.
Lite konstig förklaring, men hoppas ni förstår.
Tack iaf!Sv: Antal lika poster...eller nåt?
FROM Tabell1
GROUP BY ID_fragesport
ORDER BY Count(0) DESC
/JohanSv: Antal lika poster...eller nåt?
SELECT TOP 1 ID_fragesport, COUNT(*)
FROM tbl_resultat
GROUP BY ID_fragesport
ORDER BY COUNT(*) DESC