Jag vill göra en funktion dår man kan ha en mouseover som byter färg varannan gång... Hej! Tack så mycket....fungerar perfekt!!mouseover.... (LÖST)
När man går över en td med muspekaren första gången så ska bgcolor bli röd, nästa gång man går över den så ska bgcolor bli svart och om man går över igen så blir den röd igen.....
Någon som har någon ide på hur man kan göra det här?
/LariSv: mouseover....
Om du menar att bakgrunden skall ha en viss standardfärg och ändra till alternerande svart och rött varannangång ENDAST vid mouseover så har jag en exempel-funktion nedanför, OM du menar att bakgrunden ALLTID skall vara röd eller svart även efter mouseout så blir det lite enklare, men det kan du säkert klura ut själv mha följande kod:
<code>
function changeColor(doHilite) {
var oElement = event.srcElement;
if (doHilite == true) {
if (oElement.oldColor == 'black') {
oElement.oldColor = 'red'
} else {
oElement.oldColor = 'black'
}
oElement.style.backgroundColor = oElement.oldColor;
} else {
oElement.style.backgroundColor = 'white';
}
}
</code>
Denna funktion sparar helt enkelt aktuell färg i aktuell TD-element som en egen-definierad property och läser sedan av denna vid varje mouseover. Denna kod är gjord för IE, men du kan säkert skriva om den så den gäller för flera browsers om du behöver detta.
För att anropa den ifrån ett TD-element kan du t ex göra så här:
<code>
<td onMouseOver="changeColor(true)"
onMouseOut="changeColor(false)">Test1</td>
</code>
För övrigt så skulle nog detta inlägg passa bättre under JavaScript?
Lycka till!
// RonnySv: mouseover....
Mmm...håller med om att det borde ligga under javascript, men erfarenheten säger mig att man får bäst respons under asp-allmänt....=)