Hejsan! Om det är Access så kan du komprimera databasen när den är tom, då nollställs räknaren. Hej! Tack för svaren!Hur löser jag så den tar lägsta ID ???
Har en líten undran hur jag skall komma till väga med att databasen tar det lägsta ID nummret i databasen.
Håller på med en databas till ett medlemsregister och har lagt till och tagit bort medlemmar fram och tillbaka.
Så nu när jag tagit bort alla och skall borta på nytt så börjar ID på 15.
Hur kan jag lösa detta så att den tar det lägsta lediga nummer?
Tack!
Mvh MarcusSv: Hur löser jag så den tar lägsta ID ???
/JohanSv: Hur löser jag så den tar lägsta ID ???
Access är gjort så att om du har ett fält med ett unikt ID som har datatypen "AutoNumber" så den räknas upp automagiskt så kommer den ihåg det högsta ID:t som använts även om detta har tagits bort, därför blir det hopp i nummer-serien när du lägger in en ny post.
Detta är egentligen något du VILL att databasen skall göra, för OM du har referenser till denna tabell från andra tabeller (som ju är vad relationsdatabaser är till för! *ler*) så finns det risk att gamla poster i andra tabeller plötsligt hänvisar till fel poster i den aktuella tabellen.
OM du absolut vill ha ett fält där numreringen sker löpande är det bättre att du inför ett eget ID-fält för detta men ändå behåller autonumreringen i det andra fältet.
Vill du trots allt se till att Access tar ett nytt ID från det lägsta tillgängliga (dvs ett högre än det högst använda) trots att gamla poster tagits bort så finns det verktyg i Access för detta, gå in under Tools i menyn och välj "Compact & Repair" någonting, hette så på den engelska Access 2000 som jag hade installerad här i alla fall... även då kommer dock Access INTE att använda sig av de ID:n som kan vara lediga mitt i den gamla serien...
Lycka till!
// QezSv: Hur löser jag så den tar lägsta ID ???
Jag nollställde databasen efter att jag testat färdig.
Mvh Marcus