Någon som vet hur man kodar så att man kan göra privata meddelanden i gästboken? Sara, jag förutsätter att du redan har en gästbok som du skrivit. jag vill att bara den som har lösenordet för att kolla inläggen (dvs jag) ska kunna kolla dem. Och ja, den som skriver inlägget måste själv välja om det ska vara ett privat meddelande eller inte... Om det bara är du så är det enkelt. Ha då på formuläret en checkbox där det står [x] - Privat meddelande Privat meddelande i gästboken
//ViollaSv: Privat meddelande i gästboken
För att göra ett meddelande osynligt för andra användare så kan du börja med att bestämma dig VEM som skall kunna läsa det. Är det du och skribenten eller är det någon annan person än er?
Oavsett ditt beslut så måste du först se till att personen i fråga som skriver sitt meddelande måste ta det beslutet. Antingen att det är privat eller inte, och i så fall till vem.
För att dölja ett meddelande är kanske enklast att du har ett fält i din tabell där du anger vem som skall kunna läsa detta meddelande. Uppfylls dessa krav kan det visas. Om de kraven inte uppfylls så visas det inte.
Att lista meddelanden som är publika så kan du kontrollera om det fältet är NULL eller tomt, är det inte så - då vet du att meddelandet avser en viss person och då visas det bara upp för denne.
Någon programkod är omöjlig att ge dig för jag vet inte de förutsättningar som gäller för ditt system.
/PelleSv: Privat meddelande i gästboken
Sv: Privat meddelande i gästboken
Sedan sparar du detta som ett fält i tabellen, med exempelvis siffran 1 om det är privat, alla övriga är 0.
När du listar ut alla meddelanden så kollar du följande:
1- är det du som läser?
2- är det x som läser?
3- är det någon annnan som läser?
1. Om det är du får du läsa både 0 och 1 inläggen
2. Om det är x som läser får han kolla 0 samt alla som är 1 som han själv skrivit
3. Se alternativ 2
Hälsningar
/Pelle