Hallå! När du skriver datum till en accessdatabas i en select-sats så skall det innslutas med #. Hmm, har sätt det där nån gång, visste dock inte vad det var till för... nu vet jag - tackar så mycket.Datum samt format
Håller på att göra en sida i asp, och har stött på problem... det handlar om att lägga till ett datum i en access-databas. På två ställen använder jag mig av Date & " " & Time (samma som Now() har jag för mig, har dock inte orkat ändra ännu). Det läggs då alltså till i ett fält med datumformat i en databas via en INSERT INTO-sats. Det funkade fint, både på min lokala server (datumformat yyy-mm-dd hh:mm:ss) och realftp.com (eller host4u.mine.net, som jag nu använder, där datumet t.ex. är 6-2-01 5:12:15 AM).
Trots skillnaden funkade allt bra... tills jag gjorde ännu en sida (gästbok). Då slutade det funka och jag fick veta att det var syntaxfel i SQL-satsen. Någon som har en idé varför? Jag använder i princip samma kod, det är bara lite andra data jag lägger in, men datumet är detsamma.
Annars så kan man ju lösa det genom att hämta ut år, månad, dag etc. manuellt och lagra dem i en sträng, men då måste ju t.ex. måndader med endast ental konveras från 'm' till 'mm', vilket jag inte fått att fungera. Jag vill alltså få fram datumformatet yyyy-mm-dd hh:mm:dd.
Hoppas någon har en enkel lösning/enkelt svar... Tackar så hjärtligt i så fall!
/ZapataSv: Datum samt format
Exempel:
sql = "insert into test (datum) values(#" & now & "#)"
con.execute sql
/PelleSv: Datum samt format
/Zapata