Funderar lite på det här med kod och stöld. På många sidor kan man ladda ner färdiga asp koder som gör diverse saker. Tex forum gästböcker mm. Oftast brukar det stå lite "reklam" för den som gjort sidan. Om man nu laddar ner koden och gör om den för att passa sin egna sida, Måste man då ha kvar "reklam texten". Eller är det ok att ta bort den. Vart går gränsen. Att göra ett forum som sällan kräver särskilt många kommandon för att fungera och koderna är ganska likvärdiga kan man då ta och kolla på en kod och skriva av delar av den och säga att man själv har gjort den? sitter och funderar men vet inte själv vad jag tycker i frågan. Skulle vara intressant med en diskution. Jag förstår inte meningen med att det ska behöva stå kvar, men rätt vore väl att låta det stå kvar eftersom personen som gjort skriptet vill det... Oftast brukar det säkert framgå om du kan modifiera koden efter eget behag eller om du måste ha kvar ursprungsförfattarens "logga" Hej Att plocka delar av kod som någon annan skrivit är väl vad alla gör? Läser du en bok och plockar kod och modifierar är det ju samma sak som att tex läsa en lösning här i forum om nåt likartat problem man har... Det anser jag nästan vara standard, eller? Hur skall man kunna lära sig nåt utan att se exempelkod? Det bero på!!!stöld av asp kod?
Sv: stöld av asp kod?
Vore det inte sjystast att låta dennes kod stå kvar och att man plitar dit att man har modifierat den personens kod för att passa sin sida?
Anna-KarinSv: stöld av asp kod?
Om du tankar ner koden och använder dig av den rakt av, kanske ändra typsnitt eller färg eller något litet, så behåll loggan.
Om du deremot tankar hem, kollar igenom, tankar hem någonannan kod och kollar igenom, sedan skriver ihop ett eget, så behåll inte loggan.
I slutändan vet alla som lägger ut kod som man kan ladda ner att folk inte kommer att ha loggan där, om någon har det så är det ju bra, men jag skulle ju inte räkna med att folk skulle ha min logga om jag la ut kod.
Sedan är det ju rätt svårt att säga att jag och inte du har skrivit koden, med tanke på hur många som har skrivit samma kod innan mig flera gånger. Jag menar det är ju inte precis unikt att göra ett forum, eller en online-shop.
Gör som du vill så länge du kan sova gott om nätterna!!!
- magnus