Konstig rubrik... nåja... ;-) Det blir en många til många relation, vilket innebär att du skall skapa en tredje tabell "mellan" de båda tabellerna (jag chansar på att du har nåt unikt id för resp tabellMånga tabeller blir det... eller?
Jag har en fundering vad gäller en sida som jag håller på med just nu som ska hämta information från ett register (Access-databas) med uppgifter om bl.a. personens förnamn, efternamn, epost... Ja, det vanliga...
Kruxet är att jag också vill att personerna ska markera vilka intresseområden de har. Jag kommer att speca ett antal rubriker som de sedan ska kryssa i eller inte. (ex. Programmering, grafik, jakt & fiske, forsränning, springa naken genom varuhus, etc...) :-)
Eftersom det kommer att vara många områden som ska kunna markeras och det kommer att tillkomma en hel del efter hand så undrar jag hur man enklast löser detta? Ska man skapa en egen tabell med alla intresseområden och sedan göra någon sorts relation mellan personens id-nummer i "tbl_users" och idnumret i "tbl_interests"?
Är det då man ska börja labba med "INNER JOIN" eller vad det kallas? (Lite newbie på relationer i Access & ASP).
Krånglar jag till det för mig och inte ser skogen för alla träd eller är jag på rätt väg?
Vill gärna ha lite feedback från er så jag inte knallar in i "fel korridor" eftersom det kan bli ganska tidskrävande om man trasslar till det redan från början och blir tvungen att strukturera om hela kalaset i efterhand.
Tackar ödmjukast på förhand!
/..RonnieSv: Många tabeller blir det... eller?
"tbl_users"
(id_user)
"tbl_interests"
(id_interest)
Tredje tabellen:
tbl_user_interest
- id_user
- id_interest
tbl_user -> tbl_user_interest <- tbl_interests
För varje nytt intresse som som en person har blir det en ny post i "mellan-tabellen" med anv id och id för intresset