Finns det nån motsvarighet till PHPs include() i ASP? Eller måste man göra en egen funktion? Tänker du på <!-- #include file="nånfil.nåt" --> & <!-- #include virtual="nånfil.nåt" --> ?? Nej... det är iofs samma funktion jag vill ha men i ASP och inte HTML. Problemet med HTML-koden är att include körs före ASP-koden. ASP ?? HTML ?? De där var väl ASP..de jag skrev ?? och du kan skriva din INCLUDE vart du vill i scriptet... Har ingen erfarenhet av PHP men det finns möjligheter att inkludera andra sidor med hjälp av ASP Serverobjekt. Tack, det var precis det jag skulle ha... =) > ASP ?? HTML ?? De där var väl ASP..de jag skrev ?? Berätta vad det är du vill få ut genom detta så kan vi "slänga" fram förslag!Motsvarighet till PHPs include()
ThomasSv: Motsvarighet till PHPs include()
/JuhaSv: Motsvarighet till PHPs include()
<%
dim Variabel
Variabel = "sida.htm"
%>
<!-- #include file=<%=variabel%> -->
Det där kommer alltså inte att fungera...
I PHP finns det en inbyggd funktion för att inkludera sidor och det jag undrar är alltså om det finns nån motsvarighet till den i ASP eller om man måste göra den funktionen själv.
........
massa html...
...
...
...
<& lite ASP-kod...
...
...
%>
<!-- #include file="sida.asp" -->
<%
...
...
...
slut ASP %>
...
...
...
Slut html
Har jag fattat dig rätt ??
/JuhaSv: Motsvarighet till PHPs include()
Server.Execute("filnamn.asp")
Jag föredrar denna metod att "hämta in" filer eftersom man mycket enkelt kan placera flera sådana i exempelvis en villkorssats.
Precis som någon svarade tidigare så körs SSI före all övrig kod vilket ställer till bekymmer om man vill blanda in villkorssatser och jag kan inte se någon direkt nackdel med att använda just Server.Execute() även i andra fall.
Jag kan väl tillägga att Server.Execute() kräver ASP 3.0.
mvh
TorbjörnSv: Motsvarighet till PHPs include()
Om jag visste hur man gjorde så skulle jag markera det här inlägget som Löst.
Bara som ett förtydligande, <!-- #include --> ingår inte i ASP utan i SSI (Server Side Include) som är ett riktigt tidigt sätt att få viss dynamik på websidor. SSI ingår i de flesta http-servrarna idag.Sv: Motsvarighet till PHPs include()
Jag skrev lite om villkorssatser med Server.Execute() och här är ett exempel.
Vi säger att du har 3 länkar på din sida (index.asp) där 3 olika script ska kunna exekveras.
Sida1
Sida2
Sida3
<%
StringID = Request.QueryString("stringid")
If StringID <> "" Then
Select Case StringID
Case "1"
Server.Execute("sida1.asp")
Case "2"
Server.Execute("sida2.asp")
Case "3"
Server.Execute("sida3.asp")
End Select
End If
%>
mvh