Jag har byggt en admin sida i asp och har en ett par sidor med bilder. All uppdatering kan man sköta från nätet...förutom bildhanteringen.. där måste jag själv veta sökvägen till bilden och skriva det. <INPUT type="file" id=text1 name=text1> Precis! Jag förstår inte riktigt vad du menar... Jag har en fil ,admin_pics.asp.Jag behöver er hjälp!
Jag har sett andra lösningar där det fanns en "bläddra" knapp brevid formuläret och så kom man direkt in i "img" mappen.
Kan nån vänlig själ vara så snäll att berätta hur man gör?!
Jag håller på att bli tokig..säkert skit simpelt, men trög som man é....
Tack på förhand
DanielSv: Jag behöver er hjälp!
är det detta du är ute efter?Sv: Jag behöver er hjälp!
Men den ska kolla i min "img" mapp, där jag kan välja vilken bild som ska upp på sidan..sökvägen ändras i databasen som lägger upp rätt bild på besökarens sida.
Allt ska skötas från admin sidorna.
Förstår du vad jag menar?
Tack på förhand
-D-Sv: Jag behöver er hjälp!
Ligger img-mappen på servern där du har din hemsida eller? Ska sökvägen hämtas från databasen eller skrivas till databasen? Kan du förklara lite mer?Sv: Jag behöver er hjälp!
Och därifrån ska man kunna bestämma vilken bild man ska visa på en annan sida som bara besökaren ser. Så man slipper tanka upp filer och ändra i koden utan låter databasen ta hand om allt. Och så kan jag ju ändra sidan från vilken dator som helst. All brödtext och rubriker är inga problem, men det är när jag ska ändra bild som det strular till sig.
Jag har ett textfält "bild" där den befintliga sökvägen till bilden står. Allt jag behöver/vill göra är att ändra sökväg och uppdatera databasen.
Men för att få det att funka så måste jag veta vad bilden heter, och det är det jag vill slippa (att lista en mapp, kolla egenskaper, kopiera, klistra in den nya sökvägen).
Jag vill ha en bläddra knapp brevid täxtfältet som tar mig till "img" mappen där jag kan välja bild, trycka ok och vips, sökvägen ändrad till den nya bilden. Sen är det bara att uppdatera databasen och ändringen är klar... teoretiskt då...
Jag har sett den lösningen på ett annat ställe men vet ej hur man gör.
Finns det nåt sätt?
-D-