Tjena! Med din kod växer databasen hela tiden, Känns lite dumt om det e bara dom senaste 5 pers du vill visa. Kan du inte göra tabellerna i form av: senast1,senast2...senast5 o sen rotera namnen i dessa 5 fält. dvs. OM besökare INTE matchar någon av dom senaste: senast5 = senast4,senast4 = senast3...........senast1 = besökare. Hej Mange, Har nu kommit lite närmare, jag har skippat tblAnvBesok och istället lagt till ett fält i tblAnvandare som heter idBesok. Testa nåt som heter split(). Jag har aldrig använt det själv, men har läst lite om det . Det fungerar så att du kan bryta i en sträng där ett visst tecken förekommer och göra en array av det hela... Japp gör så... en lite justering bara... Just det, mycket smidigare, men det funkar inte med "Next i", ska väl ändå bara vara "Next". Och om det finns fler än 5 st kan man skriva så här:Hjälp med mitt community!
Jag håller på att bygga ett litet community och har precis gjort så att varje medlem kan se de senaste 5 personerna som besökt hans/hennes profil.
Problemet är nu att det inte riktigt funkar som jag vill. Om t.ex Pelle går in på min profil 3 ggr i rad, så står det
Senaste besökare:
Pelle
Pelle
Pelle
Jag vill då att hans namn lagras endast 1 gång. Vet inte jag det är rätt sätt, men huvudsaken är att jag vill komma undan problemet på ngt sätt.
Sen vill jag att databasen ska se till så att det endast finns 5 st namn på just hans id, eftersom jag endast vill ha de senaste 5 besökarna så kan man ju lika bra radera alla besökare över 5.
Vet inte om jag förklarat lite konstigt :)
Så här ser databasen ut.
tblAnvandare tblAnvBesok
--------------- -------------
idSmeknamn idAnvBesok
osv... idSmeknamn
fltBesok
fltDatumBesok
När man går in på profil så har jag denna SQL-satsen:
SQL = "INSERT INTO tblAnvBesok (idSmeknamn, fltBesokt, fltDatumBesok) VALUES ('" & Request.querystring("idSmeknamn") &"','" & smeknamn &"','" & now() &"')"
När man går in på sin egen profil så har jag denna SQL-saten
SQL2 = "SELECT TOP 5 fltBesokt, fltDatumBesok FROM tblAnvBesok INNER JOIN tblAnvandare ON tblAnvBesok.idSmeknamn = tblAnvandare.idSmeknamn "
Ha det
MagnusSv: Hjälp med mitt community!
Sv: Hjälp med mitt community!
Du kan kanske testa det här:
<code>
gjort = 0
rs.MoveFirst
Do until rs.EOF
if idSmeknamn = rs("idSmeknamn") then
'deleta det och lägg in det igen med ny tid etc.
gjort = 1
end if
rs.MoveNext
Loop
if gjort = 0 then
'deleta det tidigaste idt (om det finns 5 idn) och lägg in det nya
end if
</code>
jag vet inte om det är den bästa lösningen, men det borde funka.Sv: Hjälp med mitt community!
Där hade jag tänkt lagra besökarna som sett min profil.
Jag vill nu kunna bestämma hur många tecken som ska fyllas i idBesok. Det skulle vara bra att kunna bryta texten där besökarnamnet slutar. så jag får med de senaste 5 besökarna.
När jag sätter in besökarna i databasen gör jag så här:
SQL3 = "UPDATE tblAnvandare SET idBesok = '" & smeknamn & "<br>' + idBesok WHERE idSmeknamn ='" & Request.Querystring("idSmeknamn") & "'"
/MagnusSv: Hjälp med mitt community!
här är ett exempel:
<code>
<%
IDn = "23 24 25 26 67 85 34 45 34 65 34"
testar = split(IDn," ")
Response.Write(testar(0) & "<br>")
Response.Write(testar(1) & "<br>")
Response.Write(testar(2) & "<br>")
Response.Write(testar(3) & "<br>")
Response.Write(testar(4))
%>