Vad är den egentliga skillnaden med att använda UTF-8 jämfört med ISO-8859-1? > Vad är den egentliga skillnaden med att använda UTF-8 jämfört med ISO-8859-1? > Det verkar mer och mer som om VS.NET har en del hyss för sig UTF-8 / ISO-8859-1 [LÖST]
Om jag använder:
<code>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</code>
blir eventuella svenska tecken i TITLE-taggen gnyrfar (ersätter jag tex "å" med "#<nummer>" blir teckenvisningen ok), använder jag IS0-8859-1 så blir texten i TITLE-taggen helt ok.
Finns det andra generella regler/fördelar för att använda UTF-8 istf ISO-varianten?Sv: UTF-8 / ISO-8859-1
I ISO-8859-1 så ingår bara de västeuropeiska teknen, tex åäö. Den går fint att använda så länge de bara skriver på svenska (eller något annat västeuropeiskt språk).
I UTF-8 så ingår (i princip) alla tecken som finns + lite till (runskrift och klingon och matematiska tecken osv). Så om du vill göra en sida på svenska och kanske ha ett citat på ryska så är UTF-8 valet!
> blir eventuella svenska tecken i <TITLE> gnyrfar (ersätter jag tex "å" med "å" blir teckenvisningen ok),
Då är något fel! Om man använder ISO-8859-1 så kan man skriva alla tecknen som ingår däri som de är, tex åäö. Vill man ha något annat tecken så får man börja dona med &#<nummer> osv. Det är hela denna problematiken som UTF-8 går förbi. Så länge du använder dig av UTF-8 så ska du _aldrig_ använda dig av &#<nummer> och liknande saker.
3 troliga anledningar!
1. Du sparar inte din fil som Unicode (utan som ANSI)
2. Du använder dig inte av ett teckensnitt i din text-editor som stödjer Unicode. Testa tex Lucida Sans Unicode.
3. Om felet uppstår när du tittar på sidan i en webläsare så måste UTF-8 vara valt som tecken-kodning. I IE6 så är det View => Encoding => Unicode (UTF-8).
> Finns det andra generella regler/fördelar för att använda UTF-8 istf ISO-varianten?
Den stora fördelen är just att du bara har en teckentabell oavsett vilket tecken du vill skriva i dokumentet.Sv: UTF-8 / ISO-8859-1
Jo, Microsoft verkar ha lagt krutet på vad som händer server-side. Hur det sedan ser ut i klienten har de aldrig varit mycket för!