Jag är en hobbyprogrammerare som beslutat mig för att börja med något av serverskriptspråken, ASP eller PHP. Nu har jag dock en fundering. Vilket av dessa språk är bäst? Detta är ett ämne som kan snackas om i timmar. Jag programmerar inte web..jo..bara javascript då och då. Hej Det är väl lite av en smaksak, själv tycker jag att det är roligare att koda i asp. Fördelen med php är att man kan använda den på alla möjliga slags servrar och OS, asp måste man köra på en windowsmaskin(jag har hört att det ska gå på servrar som kör apache också men har aldrig testat det). Frågar du mig skulle jag säga att PHP är bäst, det är faktiskt KUL att programmera engligt min mening, jag programmerar även ASP, men eftersom det liknade (ÄR) VB för mycket så var det liksom inget nytt. ASP är väl inget språk. Det är platformen som microsoft använder för dynamiskt skapade sidor. Språket som körs är ju VBScript, JScript och några till. >Så jag föreslår att du väljer det som passar dig och dina websidors functioner bäst. ASP e lungt lättast... enligt mig... *lol* tack för all trevliga svar angående detta ämne. Har slutligen valt att läsa mer om ASP.NET, och har börjat trivas riktigt bra med det. ASPASP vs. PHP?
Tack på förhand//
Anders LundbergSv: ASP vs. PHP?
det har snackats mycket i chatten om detta och alla har olika åsikter.. vissa säger att ASP är bättre.. andra säger att PHP är bättre..och resten säger att dom är lika bra och lika snabba.
Så jag föreslår att du väljer det som passar dig och dina websidors functioner bäst.
/bjSv: ASP vs. PHP?
Har du kodat VB förut är ASP lite lättare att lära sig då man ofta skriver ASP kod med VBscript, som då är light versionen av VB.
PHP har jag inte kodat så det kan jag inte uttala mig om.
Vilket som är det bästa, de tvistar de lärde om och kommer att göra länge till.
Anna-KarinSv: ASP vs. PHP?
Sv: ASP vs. PHP?