Hej! > Vilka olika språk finns det som går att använda för just .asp? Hej! I ditt första inlägg skrev du "Vilka olika språk finns det som går att använda för just .asp?" och nu i ditt andra inlägg skrev du "Saken är den att en del säger att jag INTE kan koppla VB med .asp sidor". Detta tolkar jag som 2 helt olika frågeställingar, men det var det kanske inte? Jag förstår inte så mycket heller, men jag antar att frågan är om du kan köra VB-kod i asp. Nej, det går inte. Du måste översätta till VBscript vilket dock inte skall vara några problem eftersom språken är väldigt lika. Hej! > Jag har nog en tid också blandat ihop VB och VBScript/VBA då en del sagt att det ska gå och andra att det inte går att koppla ihop dessa programmeringsspråk med asp. Ok Rickard, > Om jag nu har bestämmt mig för att jobba direkt mot databasen och wordmallen från asp sidan är frågan hur jag ska gå till väga? Om jag istället väljer att asp sidan ska jobba mot VB progemmet, hur ska jag gå till väga då? Tror det mer ska se ut något sånt här: Koden körs varje gång sidan laddas. Vill du bara köra den när man skickar ska den se ut så här: Nu har VB koden kopplats till asp sidan som så att VB koden är sparad som en .exe fil som i sin tur anropas från asp sidan som en vanlig länk i en knapp: Ähum.. en lite säkerhetsfnurra bara... det är inte så himla genomtänkt att tillåta exekvering av .exe filer via IIS:en / eller på annat sätt... Om man "måste" tillåta körning av .exe filer eller cgi, så tycker jag personligen, att applikationen inte är vidare genomtänkt....Vilka olika programmeringsspråk? [KLAR]
Går det att inkludera VB, VBA/VBScript, JavaScript och C i .asp sidor?
Vilka olika språk finns det som går att använda för just .asp?
//PihlisSv: Vilka olika programmeringsspråk?
Inbyggt stöd i IIS finns det för VBScript och JScript (Microsofts variant av Javascript).
Perl ska också gå att få att fungera tillsammans med ASP. I teorin ska det gå att få alla inteprerade Win32-språk att fungera, men om de verkligen gör det vet jag inte.Sv: Vilka olika programmeringsspråk?
Saken är den att en del säger att jag INTE kan koppla VB med .asp sidor och en annan del säger att det SKA gå.
Jag känner mig förvirrad och förstår ingenting.
Därför vill jag ha ett klart och tydligt Ja eller Nej, men jag får nog ta och översätta VB koden till VBScript så är jag på den säkra sidan, eller?
//PihlisSv: Vilka olika programmeringsspråk?
Vad är det du vill göra?
Vill du ha en applikation som "pratar med" en ASP-sida? Isåfall borde det vara helt möjligt. Om du från din VB-applikation pratar vanlig http med IIS (webservern) så kan du ju därifrån få en ASP-sida att svara!
Var det korrekt uppfattat? Isåfall är svaret entydigt ja!Sv: Vilka olika programmeringsspråk?
/IvarFråga och fundering....
Jag har känt mig förvirrad eftersom jag tycker att då det inte är stor skillnad mellan VB och VBScript så borde väl de båda gå att använda till asp sidor?! Tydligen inte. Jag har nog en tid också blandat ihop VB och VBScript/VBA då en del sagt att det ska gå och andra att det inte går att koppla ihop dessa programmeringsspråk med asp. Med andra ord så är det nog därför min fråga blev lite krysstad.
Ja, nu sitter jag här med en VB kod i datorn och vill koppla ihop den med min asp sida. Hur gör jag för att applicera VB med asp via IIS?
Jag har ingen stor erfarenhet av något nämnt ovan, men skulle väldigt gärna vilja få lite insikt och lära mig detta.
Vad jag kan göra med VB koden är att den kopplar samman en databas skriven i MS Access 2000 och MS Word 2000. VB koden låter en avläsning i databasen göras och lägger sedan informationen i de olika bookmark's som lagts in i en dokumentmall i Word. Nu skulle jag vilja koppla samman denna 'applikation' till en asp sida som har en sökfunktion. Med andra ord, söker jag på 'CV' ska min CV komma fram som en tryckbar text (detta fungerar) och trycker man sedan på texten 'CV' ska Word öppnas och dokumentmallen cv.dot (fast då blir det cv.doc) öppnas.
Min förhoppning sprack då jag fick reda på att det inte gick att lägga in VB koden direkt i asp sidan. Så, jag undrar hur jag på enklaste och lättaste (inget är väl enklelt och lätt, men...) sätt kan förverkliga detta?
Hoppas ni förstår min fråga och fundering.
Tack på förhand!
Johanna PihlströmSv: Fråga och fundering....
Det är lätt hänt! :-)
* VB är ju Visual Basic och det är ett komplett programeringsspråk.
* VBA är Visual Basic for Applications och det är en delmänfd av VB, för att utveckla avancerade saker åt tex Office. Det går alltså inte att göra "riktiga" program i VBA så som det går i VB.
* VBS är Visual Basic Script som är ytterligare en delmängd av VBA. VBS körs (oftast) genom WSH (Windows Scripting Host) och är alltså bara ett scriptspråk.
Eftersom att alla 3 (VB, VBA och VBS) bygger på samma språk så är det nog ganska lätt att blanda ihop dom och tro att de är samma sak.
> Vad jag kan göra med VB koden är att den kopplar samman en databas skriven i MS Access 2000 och MS Word 2000. VB koden låter en avläsning i databasen göras och lägger sedan informationen i de olika bookmark's som lagts in i en dokumentmall i Word.
Så du har alltså 1 VB-applikation, 1 Access-databas och 1 Word-dokumentmall?!.
Om jag förstår dig rätt så vill du i princip ersätta din VB-applikation med ASP?!
> Nu skulle jag vilja koppla samman denna 'applikation' till en asp sida som har en sökfunktion. Med andra ord, söker jag på 'CV' ska min CV komma fram som en tryckbar text (detta fungerar) och trycker man sedan på texten 'CV' ska Word öppnas och dokumentmallen cv.dot (fast då blir det cv.doc) öppnas.
Det första du får bestämma dig för är om du från din ASP-sida ska jobba mot ditt VB-program eller om du ska jobba direkt mot databasen/Word-mallen. Jag hade valt det senare!
> Min förhoppning sprack då jag fick reda på att det inte gick att lägga in VB koden direkt i asp sidan.
Nej, det går inte. En applikation körs ju på en stand-alone maskin och är just bara en applikation. När man utveklar för ASP så jobbar man med en ren klient-server modell, och är inte applikationen skriven som en sådan från grunden så är det inte mycket som överensstämmer.Sv: Fråga och fundering....
Tack för svar!
Om jag nu har bestämmt mig för att jobba direkt mot databasen och wordmallen från asp sidan är frågan hur jag ska gå till väga?
Jag har försökt att omstrukturera lite i VB koden, men det fungerar inte.
Jag kan inte få Word att öppna sig genom en knapptryckning.
Jag skickar med lite av VB koden (som jag försökt att översätta till VBS), se nedan:
<%@ Language="VBScript" %>
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Öppna MS Word</TITLE>
<%
Function Button_onClick() <!-- As Boolean -->
Set wrd = server.CreateObject("Word.Application") <!-- Dim wrd As Word.Application -->
Set doc = server.CreateObject("Word.Document") <!-- Dim doc As Word.Document -->
On Error Resume Next
Set wrd = GetObject(, "Word.Application")
If wrd Is Nothing Then
Set wrd = CreateObject("Word.Application")
If wrd Is Nothing Then
MsgBox ("MS Word is not installed")
End If
End If
Set doc = Documents.Add("\\datornamn\katalog\filnamn")
Set ran = server.CreateObject("Range") <!-- Dim ran As Range -->
Set book = server.CreateObject("Bookmark") <!--Dim book As Bookmark -->
Set book = doc.bookmarks.Item("namn")
Set ran = book.Range
wrd.Text = TextField1.Value
wrd.Visible = True
doc.Saved = True
End Function
%>
</HEAD>
<BODY>
<FORM onsubmit= request("Button")> <!-- eller onSubmit="return button" -->
<INPUT type="submit" name="submit" >
</FORM>
</BODY>
</HTML>
Hoppas du kan hjälp mig!
//Johanna PSv: Fråga och fundering....
Nu kommer det kod och då får en programerare ta över!Sv: Fråga och fundering....
//Johanna PSv: Fråga och fundering....
<code>
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<%
Dim wrd
Dim doc
Dim ran
Set book
On Error Resume Next
Set wrd = Server.GetObject(, "Word.Application")
If wrd Is Nothing Then
Set wrd = Server.CreateObject("Word.Application")
End If
If wrd Is Nothing Then
Response.Write "<H3>Could not initilize word!</H3>"
Else
Set doc = wrd.Documents.Add("\\combitechsystems.com\CS\Transfer\Linköping\Johanna Pihlström\Konsultprofil\Version1\Wordmallar\test.dot")
Set ran = book.Range
ran.Text = "### Test ###"
'wrd.Visible = True
doc.Saved = True
doc.Close False
End If
%>
</HEAD>
<BODY>
<FORM onsubmit= request("Button")> <!-- eller onSubmit="return button" -->
<INPUT type="submit" name="submit" >
</FORM>
</BODY>
</HTML>
</code>Sv: Knapptryckningen - fel?
<code>
Option Explicit
If Request.Form("submit") = "Skapa dokument" Then
%>
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
<%
Dim wrd
Dim doc
Dim ran
Dim book
On Error Resume Next
Set wrd = Server.GetObject(, "Word.Application")
If wrd Is Nothing Then
Set wrd = Server.CreateObject("Word.Application")
End If
If wrd Is Nothing Then
Response.Write "<H3>Could not initilize word!</H3>"
Else
Set doc = wrd.Documents.Add("\\combitechsystems.com\CS\Transfer\Linköping\Johanna Pihlström\Konsultprofil\Version1\Wordmallar\test.dot")
Set ran = book.Range
ran.Text = Request.Form("Value1")
wrd.Visible = True
doc.Saved = True
'doc.Close False
Response.Write "<H3>Dokument har skapats på servern!</H3>"
End If
Else
%>
<HTML>
<HEAD>
</HEAD>
<BODY>
<FORM Action="" >
<INPUT type="text" name="Value1" value="### Test ###" >
<INPUT type="submit" name="submit" value="Skapa dokument" >
</FORM>
<%
End If
%>
</BODY>
</HTML>
</code>Sv: Vilka olika programmeringsspråk? [KLAR]
<input type="submit" onClick="remote=window.open ('report.exe', 'reportmall', 'resize=yes');">
samt
<input type="submit" onClick="remote=window.open ('cv.exe', 'cvmall', 'resize=yes');">
//Johanna PSv: Vilka olika programmeringsspråk? [KLAR]
du bör gå mer på Andreas Hillqvists förslag...