Har ett litet problem.Mitt system innehåller 3 lager som transporterar datan i funktioner. Nu reyrnerar jag de flesta funktioner som ant booleab,string så ett ev fel i nåt lager är lätt att ta hand om i min ASP sida. Du skulle kunan returnera ett fel istället och sätta recordsettet till Nothing.. Blir kanske lite overhead, men löser ditt problem... Tackar det funkar kanonbra, men Eftersom jag satt användarnas rättigheter hårt i databasen så hejdas de felaktiga i mellanlagret och då skapas ju inte objektet rs och att sätta det till ett felmeddelande om att du har fel rättigheter kan vara lite otäckt. Du behöver ju faktiskt inte tala om för användaren vad felet bestod av .. Har löst det så som du säger. I asp så kollar jag om den inloggade anv inte är admin så redirectar jag all Err till en errorsida med select case satser. Om man är admin så får man ett "riktigt" felmeddelande, annras så har jag ett felmeddelande typ, du har inga rättigheter. Tack för all hjälp :)MTS -Ta emot ett returnerat Recordset...
Nu till de funktioner som ret ett Rs, om ett fel uppstår i mellanlagret så vill jag att mitt Rs (eller ett nytt rs)ska innehålla ett ErrDescription eller nåt sånt.
Kan jag i min errorhandler skapa ett nytt Rs och använda mig av tex Append o skapa ett rs("Error")=Err.Desc...?? Isåfall hur ska det kodas, jag får det inte att fungera som jag vill? :)Sv: MTS -Ta emot ett returnerat Recordset...
ex)
<code>
' Class1
Public Function GetUsers() as ADODB.Recordset
.
.
.
If err.number <> 0 Then
Set GetUsers = Nothing
Err.Raise Err.Number, "Class1:GetUsers:" & Err.Source, Err.Description
Else
Set GetUsers = rsResult
End If
End Function
' ASP
Sub Init()
Dim oClass1
Dim rsResult
On Error Resume Next
Set oClass1 = Server.CreateObject("Project1.Class1")
Set rsResult = oClass.GetUsers
If rsResult Is Nothing Then ' Eller If Err.Number <> 0 then
response.write "Fel: " & Err.Description & " i " & Err.Source
Exit Sub
End if
' Do whatever
End Sub
</code>Sv: MTS -Ta emot ett returnerat Recordset...
Ett fejkat rs skulle sitta fint att bara kunna skyffla in err i ett fält och sen skicka upp & ta emot.Sv: MTS -Ta emot ett returnerat Recordset...
fånga upp det i asp'en och gör en select case .. skriv sedan eller redirecta vidare beroende på vilket felmeddelande som kom upp .. onödigt att skapa och mekkla med ett rs .. Sv: MTS -Ta emot ett returnerat Recordset...