Jag arbetar i ASP mot MS SQL. På sista tiden har jag märkt något som är märkligt. När man vart på webbplatsen ett tag börjar den helt plötsligt sega ner sig nåt grymt. Ibland går det inte att öppna en simpel sida. Om det fungerar efter att du har stängt webläsaren låter det som att det är något skummt med din session. Lagrar du något i sessionvariabler som du går igenom ofta? Uppstår fenomenet för alla besökare samtidigt eller kommer det efter ett tag för alla? Blir det hög belastning på servern när detta inträffar? Hej Johan. Lagrar max 10 sessioner per besökare som ligger kvar under besöket. Några av dessa används nästan på varje sida. Men detta ska väl inte sega ner sig så. Nu har jag kört webbplatsen mot Access på min lokala server och det händer samma sak då. Vad kan det bero på? Är det verkligen sessionerna som segar? Kan det finnas nån annan anledning. Om det är en oändlig lopp nånstans (vilket är konstigt eftersom det händer på olika sidor) så borde det väl bli script timeout? Du har inte någon kod som du kör/inkluderar på varje sida som innehåller någon bugg? Hej Johan, Just ja...skulle återkomma. Det hade med disktillgången att göra iaf.Sidorna segar ner sig. Varför? [LÖST]
Jag har kollat igenom alla databaskopplingar och Recordset så att dom stängs. Men problemet kvarstår.
När jag stänger webbläsaren och går tillbaka fungerar allt snabbt och fint igen, men det räcker inte med att jag bara går till en annan hemsida ett tag.
Vad kan detta bero på? Finns det nån annan förklaring till detta än att databaskopplingar segar ner den? Kan det ha något med sessioner att göra?
TackSv: Sidorna segar ner sig. Varför?
/JohanSv: Sidorna segar ner sig. Varför?
Det är heller inte någon speciell sida som det uppstår utan det blir efter en kort tids besök.
Jag ska testa köra på en annan server och se om problemet kvarstår.
Kan det ha något med SQL servern att göra?Sv: Sidorna segar ner sig. Varför?
Nån som har förslag på hur man kan ta reda på orsaken?Sv: Sidorna segar ner sig. Varför?
/JohanSv: Sidorna segar ner sig. Varför?
Tack för ditt tålamod. Det visade sig att databasen endast hade 0,11 MB ledig diskutrymme. =) Antagligen är det väl kanske det som segar ner sidan då man kör något krävande?
Jag återkommer med resultatet då utrymmet är utvidgat.Sv: Sidorna segar ner sig. Varför?