Hur gör jag för att "Antal röster" och "Betyg" är tjocka bokstäver? Hej... Hej Tack... Det funkar nu, hade lagt koden utanför "" <strong></strong> märker upp en text som "Indicates stronger emphasis". "Med starkt eftertryck" eller något liknande. Helt fel alltså! >> Helt fel alltså! > <b>Helt fel kan det väl ändå inte vara då det tolkas likadant som b-taggen.</b> Hej igen. > <b>Hmm. Tackar så mycket för den lektionen.</b> > <b>Har aldrig riktigt tänkt i dom banorna. Det tror jag inte så många gjort.</b><strong> i asp kod??? [LÖST]
<%
if recset("count_vote") > 0 then
Response.Write "Antal röster: " & RecSet("count_vote") & "<br>"
Response.Write "Betyg: " & FormatNumber(RecSet("vote") / recset("count_vote"),1)
else
Response.Write "Betyg: [Ingen har röstat]"
end if
%> Sv: <strong> i asp kod???
<%
if recset("count_vote") > 0 then
Response.Write "<b>Antal röster</b>: " & RecSet("count_vote") & "<br>"
Response.Write "<b>Betyg</b>: " & FormatNumber(RecSet("vote") / recset("count_vote"),1)
else
Response.Write "Betyg: [Ingen har röstat]"
end if
%>
Edit:
Blev inget bra detta... visar hur det blir istället för att visa hur man gör...
Lägg helt enkelt en b-tagg runt det som skall markeras.
"strong" funkar också... tror jag.Sv: <strong> i asp kod???
Lägg in Response.Write "<B>Antal röster:</B> " & RecSet("count_vote") & "<br>" i din kod, då kommer texten att bli fet.
Anna-KarinSv: <strong> i asp kod???
då gick det inte...Sv: <strong> i asp kod???
> <b>Lägg in Response.Write "<B>Antal röster:</B> " & RecSet("count_vote") & "<br>" i din kod, då kommer texten att bli fet.</b>
Och som alltid rekomenderas CSS framför att formatera med HTML!
<head>
<style type="text/css">
.fet { font-weight: bold; }
</style>
</head>
<p>
<%
Response.Write "<span class="fet">Antal röster:</span> " & RecSet("count_vote") & "<br>"
%>
</p>
Om du använder dig av CSS istället för <B></B> så kommer du att få en betydligt flexiblare kod. Detta kommer att gynna dig i framtiden om du vill ändra formateringen!Sv: <strong> i asp kod???
Helt fel kan det väl ändå inte vara då det tolkas likadant som b-taggen.
(iaf i IE)
Vet du vad taggen är till för? När den bör användas?
Om man nu bortser från CSS :)Sv: <strong> i asp kod???
HTML är ett uppmärkningsspråk (alltså, men olika taggar så "märker man upp" olika delar av en text) och CSS är ett formateringsspråk (alltså, man beskriver hur olika typer av uppmärkning ska presenteras för den som tar del av HTML-dokumentet).
Taggen <strong> ska användas för att märka upp text som "Indicates stronger emphasis" fritt översatt "Med starkt eftertryck". I HTML finns även <em> som betyder "Emphasis", fritt översatt "med eftertryck". <strong> är alltså en starkara variant än <em>
Tabben <B> betydet Bold, alltså fetstil!
Nu till problemet. Hur ska en en HTML-tolkare grafiskt presentera <em> och <strong>? Man har helt enkelt gjort valet att <em> presenteras som kursiv stil och <strong> som fetstil. Och kärnpunkten, bara för att en tagg grafiskt ritas upp med fetsstil så betyder det inte att taggen ifråga _är_ fetstil!
Detta blir betydligt tydligare när man tänker på andra HTML-presenterare än de grafiska, tex en textuppläsre. Om man läser upp en text där en del av innehållet är uppmärkt som <em> eller <strong> då kommer talmotorn att ändra röstläget så att det blir "med eftertryck".
Så, HTML är ett uppmärkningsspråk med ett gäng fördefinierade taggar. Alla taggarna har olika betydelser eftersom att de behövs. Därför ska man inte bry sig så mycket om hur de grafiskt presenteras, utan man ska använda den taggen som passar för den texten man märker upp!
Sedan den grafiska presentationen av texten man har märkt upp styr man med CSS. Målet är att till 100% skilja presentation från uppmärkning!Sv: <strong> i asp kod???
Hmm. Tackar så mycket för den lektionen.
Fick helt klart lite att tänka på.Sv: <strong> i asp kod???
> <b>Fick helt klart lite att tänka på.</b>
Bra! ;-)
Har du funderingar så hjälper jag mer än gärna till! Sv: <strong> i asp kod???
Godkväll.
Jag kommer säkerligen komma med frågor om det här...
Har aldrig riktigt tänkt i dom banorna. Det tror jag inte så många gjort.
Skall lägga ned mer tid på detta.
Då är det bra att ha nån att fråga ibland.
PS.
Börjar jobba imorgon. Fasen vad gott!Sv: <strong> i asp kod???
Tyvärr är du inte ensam, utan snarare i majotitet!
Om man jobbar med HTML/CSS/Web/ASP/PHP/whatever som har med webben att göra så tycker jag man bör läsa/ögna igenom W3s specifikation för HTML/CSS. Det ger en bra förståelse för varför saker fungerar som de gör.
> <b>Skall lägga ned mer tid på detta.</b>
Suveränt! :-)
> <b>Då är det bra att ha nån att fråga ibland.</b>
Så länge resultatet blir en bättre web än vad vi har idag så svarar jag så mycket jag kan!