Har 2 st forms på sidan som man fyller en massa uppgifter. Svårt att förstå vad du menar. Så här tolkar jag det: Vad för db har du? Access? Alla kolummerna i Access databas skall vara ifyllda. Men..... Jag skriver i alla text rutorna på form (1) går vidare till form (2) och sätter ett kryss i någon av radioknapparna. Sedan skall jag spara detta och då kommer det upp att text fälten är tomma. Som jag uppfattar det så tappar den innehållet från textrutorna när jag byter från form (1) till form (2). För när jag skippar att ta fram en "ny" sida med formarna, alltså ha allt på samma sida och sedan spara det så fungerar det. Jag undrar om man kan lägga innehållet i textrutorna i någon sorts temp som den sedan hämtar ifrån när jag har kryssat i radioknapparna och sedan skall spara. Sessioner strular till det. Bättre att skicka värdena vidare i det andra formuläret som hidden Varför sessioner i detta läget? Så här skulle jag ha gjort det.Temp?
När man sedan skall spara detta så får jag upp fel att tabellen inte kan vara tom. Detta vet jag. Men hur löser man det så att alla uppgifter man fyller i från den ena formen följer med till den andra där man sedan skall spara. Kan man lägga det i någon sorts temp grej. Skippar jag form så att allt syns samtidigt på sidan är det inga problem att spara till databasen. Form boka.asp?action=namn innehåller 5 input type="text"
och form boka.asp?action=mat innehåller 18 radiobutton. Hoppas ni fattar vad jag menar. någon som har en genial lösning?
mvh JockeSv: Temp?
Första sidan innehåller 5 input type="text. Om någon av dem inte är ifyld får du fella att tabellen inte kan lagra toma strängar. Ska man kuna utelämna något av fälten eller är det här du vill att man ska få fram formuläret med värderna? Sv: Temp?
Har du satt dina kolumner så att dom tillåter null-värden?
Har för mig att standard är att inte tillåta blanka (tomma) kolumnerSv: Temp?
Hoppas ni fattar vad jag menar nu.Sv: Temp?
Hej.
Det låter som ett perfekt jobb för sessioner... Det är ju just en av dess uppgift att lagra data mellan sidor.
Om du är osäker på hur de fungerar, kolla på Kurser & Artiklar här på PelleSoft.
//fredda Sv: Temp?
Sida 2:
<code>
<Form ..... >
<INPUT Type=Hidden Name=Text1 Value=<%=Request.Form("Text1")%>>
<INPUT Type=Hidden Name=Text2 Value=<%=Request.Form("Text2")%>>
<INPUT Type=Hidden Name=Text3 Value=<%=Request.Form("Text3")%>>
</Form>
</code>
P.S. Har brottom. På Väg till spinning.Sv: Temp?
Sida 1:
<code>
<form method="post" action="sida2.asp">
<input type="text" name="txt1">
<input type="text" name="txt1">
'en knapp här
</form>
sida2.asp
'kolla på denna sida om värdena som du tar emot från sida 1 finns.
'Antingen så skriver du ut dem eller så kollar du källan för att se hidden
'fälten
Dim txt1
Dim txt2
txt1 = Request.Form("txt1")
txt2 = Request.Form("txt2")
<form method="post" action="spara_i_db.asp">
'lagra i hiddenfält istället för session
<input type="hidden" name="txt1" value="<%=txt1%>">
<input type="hidden" name="txt2" value="<%=txt2%>">
<input type="radio" name="rd1" value="dack1">
<input type="radio" name="rd2" value="dack2">