Hej jag håller på med ett shop-syste. Kan beställa olika varor. Många saker är redan lösta som tex: kundvagn, ändra i kundvagn mm. Mitt stora problem för tillfället är en orderbekräftese. Hur kan man göra så att både jag som säljare får en bekräftelse på att någon har beställt samt köparen får en bekräftelse. När kunden bekräftar sitt köp skickar du ett mail till kunden och säljaren med hjälp av CDONTS objektet (mailobjektet). Hej tack för tipsen, kan inget om CDONTS, har för mig att jag har sett några artiklar som jag ska läsa igenom imorgon.shopsystem -orderbekräftelse
Alla produkter som köparen vill ha sparas i en databas, på något sätt måste man hämta information från databasen och placera i ett mail. Någon här kanske har gjort någon liknande någon gång och som kan komma med tips och ideer. Sv: shopsystem -orderbekräftelse
Om du måste hämta information ifrån en databas så gör det innan du skapar mail objektet.. men det låter onödigt.. ligger inte information på en sida redan klar?? Dvs det kunden bekräftar?? ta värdena där ifrån istället.
1. Ta infon ifrån aktiv sida med Request (förutsatt att det då går)
- Eller
1. Hämta infon ifrån databas
- i båda fallen
2. Skapa mailobjeketet och konstruera ditt mail som skall skickas till kund och säljare.
Om du inte vill att kunden skall se säljarens email eller kunna skicka reply till den så får du nog skapa två mailobjekt.
Alltså:
<code>
Set oMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
oMail.To = <kundens email>
oMail.From = <någon allmän adress kanske>
oMail.CC = <kopia till säljare>
oMail.Body = strMailLayout
oMail.Send
Set oMail = Nothing
</code>
Där är några andra snuttar kod du måste ha med också, men dom får du leta upp själv.. ;)
strMailLayout innehåller all info som kund / Säljare ser dvs infon ifrån tidigare aktiv sida eller databas.
Äru med? :)Sv: shopsystem -orderbekräftelse
Resultatet presenteras på en sida, dessa världen hämtas från databasen.