Jag vill med ett skript eller med en komponent kolla om en e-postadress finns som POP3/IMAP konto om det går. Vad jag känner till går det inte... Du kan ju däremot plocka fram datorn som sköter mailen för aktuell domän och pinga den. För att få reda på om ett konto på en viss domän existerar får du nog skicka ett mail och se om det kommer tillbaka eller inte. Tja, jag har sett ett sådant skript förrut. På något sätt skulle man ju kunna fråga mail-servern om den har ett sådant konto. Du kan alltid fråga en SMTP-server om en vissa användare finns, men du kan aldrig garantera att servern ger dig ett sant svar!Pinga e-postadresser ?
Någon som kan ge förslag på hur man kan göra det ?Sv: Pinga e-postadresser ?
/JohanSv: Pinga e-postadresser ?
Min kunds problem är att dom har en stor kunddatabas med tillhörande e-postadresser och på något smidigt sätt vill man ju kunna kolla att e-postadresserna fortfarande gäller. Det visar sig ju iof när man får tillbaks e-postadressen.
Jag ska leta vidare.Sv: Pinga e-postadresser ?
Vissa servrar svarar konstant nej på alla adresser, vissa svarar konstant ja och vissa svarar som det är. Allt för att man inte ska kunna fiska mail-adresser som kan användas för spam.