I mitt forum och gästbok har jag fått problem med spamming som har utvecklats till personangrepp och hot. > <b>I mitt forum och gästbok har jag fått problem med spamming som har utvecklats till personangrepp och hot.</b> Ja det är synd att det inte är lättare att bli av med sånna här problem. De enklasta sättet är att man ser till så att alla måste registrera sig, samt skickar lösenordet tillbaka till personen i ett mail, som personen registrera sig med. Detta har tagits upp tidigare. En lösning som vi använder med positivt utfall är att spärra möjligheter att skriva i forumet. Besökaren kan läsa och även skriva men det lagras inte i databasen. Besökaren försöker flera gånger men ger sen upp. Vi har även en taskig lösning där spammaren blir redirectad till en sida som öppnar en kopia av sig själv och sen öppnar en kopia av sig själv osv.... Mycket bra effekt. :-) Jag kan inte programmera så jag kan inte göra dessa saker som du räknar upp. Ge inte upp! Hejsan. Det är klart du har rätt att göra vad du vill med din gästbok och dina forum så BORT MED SKRÄPET BARA! *ler* Ja det hade inte varit helt fel med något sånt som tar bort inlägg själv.Har problem med spamming och hot. Tips?
Har ni nåt tips så att jag kan bli av med detta?
jag har bannat endel IP men fortsätter jag banna IP hela tiden så är snart alla bannade jue.
Jag ska abuseanmäla endel inlägg som är extrema men jag behöver göra nåt mer men vad?Sv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Sådant är alltid lika trist. Jag lider med dig. Tyvärr tror folk att man kan göra vad man vill på nätet! :-(
Att banna IP och abuse-anmäla är nog de enda sakerna du kan göra på nätet. Möjligtvis kan du skriva någon form av krönika om problemet på din website så att de andra besökarna blir varse problemet och att de hjälper till när de kan, kanske på en chatt eller om de känner någon IRL.
Om det är regelrätta hot mot dig så är nog det enda rätta en polisanmälan. Har du tidpunkt och IP-nummer och tålamod så ska du nog även kunna få personerna som hotar dig fällda!Sv: Har problem med spamming och hot. Tips?
jag har nu lagt ner forumet och gästboken en tid så får vi se om det slutar.
Hoten och personangreppen kommer jag antagligen gå vidare med.
Ha en bra dag!Sv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Ni kan besökaren registrera en temporär mail-adress för att komma runt det, men det blir ju till att registrera en ny mail-adress varje gång man blir bannad, så till slut ger de upp.
- MagnusSv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Vi och våra kunder får också ett mail varje gång ett inlägg görs i forumen, gästbok eller annonssidan. På så sätt ser vi ganska snabbt om det har kommit inläggen som inte höra hemma där.
Visa också besökarens IPnr när dom ska skriva. Det ger också effekt.
Du kan också kolla om inlägget redan är gjort från just detta IPnr och stoppa om det kommer flera än tex två i minuten.
Undvik att stänga, då ger du sabotörerna segern.
/Janne Sv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Det låter som kanonbra grejjer det där.
Nu är det ju också så att de inte bara spammar med exakt samma inlägg utan de skriver 30 inlägg om samma sak.
De håller också på att tracka ner på mej och min webdesign för att jag inte ska få kunder tex.
"Stackars dina kunder som luras att betala pengar" osv osv osv...
Det är väl inget jättebrottsligt i det hela men det är inte kul och man förlorar kunder på en sådan sak.
Visserligen så är mina kunder nöjda men de som kikar in på sidan för att eventuellt beställa osv...
*suck*
Tack i alla fall för tipsen!
Kram
MarikaSv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Det finns gäng av folk som har för mycket fritid och för lite vett där ute som inget hellre gör än saboterar för andra, en liten skara människor har tyvärr allt för lätt att förstöra för den stora massan mha t ex Internet... det är väl kanske en baksida på myntet som vi får lära oss att leva med?
Kikade in på din sida, ren & snygg design, enkel & lätt att hitta. Förstår inte vad de klagar på, att enbart använda de senaste flashiga teknikerna ger ingen bra sida om den i övrigt saknar innehåll eller en eldsjäl som ser till att hålla den uppdaterad med jämna mellanrum.
Angående att det skulle var synd om dina kunder så tycker jag de har fel, att få en sajt designad och uppsatt kostar både pengar och tid, en sajt ÄR värd det som någon är villig att betala för den, spelar ingen roll om andra webbplatser är "snyggare" eller "bättre programmerade", vill en kund betala t ex 100000 kr för en enkel HTML-baserad sajt skriven i Notepad så ÄR den ju värd detta! (Nu sa jag inte att dina sidor var SÅ enkla :-) )
Lycka till och ge inte upp som sagt! Vad gäller själva programmerandet som krävs för att göra en del av de saker som nämndes här ovan så finns det fler än jag som är glada över att få hjälpa till där vi kan...
// QezSv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Tack för de värmande orden. *ler o kramar om*
Jag tror jag kommer att lägga ut forumet och gästboken igen men för varje sånt inlägg så tar jag bort dem om det inte blir inlägg som bör polisanmälas igen.
Tycker ni jag ska göra så? Bara plocka bort inläggen och inte göra nåt annat? Det blir lite jobb men de kanske slutar efter ett tag.
Ha en go sensommar på er!
MarikaSv: Har problem med spamming och hot. Tips?
KANSKE skulle du kunna göra ett litet filter som hjälper dig och rensar bort de meddelanden som innehåller vissa ord, bara för att få lite hjälp av datorn att rensa menar jag... eventuellt så skulle du kunna koda om sidorna så att borttagna (automatiskt eller av dig själv) inlägg BARA syns av dig själv och ingen annan, så du kan se om något tagits bort av misstag eller för att ha kvar dem för en eventuell senare polisanmälan...
Bara en tanke...
Helt klart så skall du i alla fall inte ge upp, men det är klart att vem som helst ger upp till slut, någon gång övergår något från att vara en kul hobby till ett hårt slit, vart gränsen går avgör man nog bäst själv.
Stå på dig och *kram* tillbaka!
// Qez - numera bonusmedlem *ler*Sv: Har problem med spamming och hot. Tips?
Och det med att det skulle vara osynligt för andra hade också varit kanon. Just nu gör jag kopia på DB och sparar den.
Jag skulle myckket gärna vilja ha ett forum som är så men jag och programmering. 'suck*
det får väll bli i framtiden när jag försökt lära mej lite.
ha det gött!
Mika