Jag loopar ut ett antal poster i en accessdatabas. För varje rad vill jag kolla av om tre villkor uppfylls och då skriva ut en lite textrad. Jag har försökt med nästlade if-satser på längden och bredden men lyckas inte. Teoretiskt så ser det ut ungefär så här: <code> Såhär borde fungera: Provade JohanD:s först. Funkade klockrent. Stort tack för hjälpen! Jepp, visst är man ett svin... ;-) Faktum är att båda funkar på första kicken. Jag var ju tvungen att testa. :) Rent strukturmässigt ser ju min kodsnutt bättre ut... ;) inte kodoptimerad.. men snyggast.. ;) >Rent strukturmässigt ser ju min kodsnutt bättre ut... ;) inteKört fast på en If-sats [LÖST]
IF fso.FileExists(Server.MapPath(file)) AND
objRS("kolumnA") = "Ja" OR
objRS("kolumnB") = "Ja" THEN
Response.Write("Tjoho")
END IF
Alltså om en viss fil finns OCH kolumn A ELLER B i databasen är "Ja" så ska det skrivas ut, annars ingenting.
Några tips..?Sv: Kört fast på en If-sats
If fso.FileExists(Server.MapPath(file)) Then
If oRs("kolumnA") = "JA" OR oRs("kolumnB") = "JA" Then
Response.Write("tjoho")
End If
Else
Response.Write("NAJE")
End If
</code>
Utan att veta övrig kodstruktur så skulle jag tippa på att detta funkar.. ;)Sv: Kört fast på en If-sats
<code>
IF fso.FileExists(Server.MapPath(file)) AND (objRS("kolumnA") = "Ja" OR objRS("kolumnB") = "Ja") THEN
Response.Write("Tjoho")
END IF
</code>
/JohanSv: Kört fast på en If-sats
Sv: Kört fast på en If-sats
>kodoptimerad.. men snyggast.. ;)
Jag gissar att din kod är något snabbare eftersom den den inte utför de andra kontrollerna när filen inte finns. Men i detta sammanhanget har inte skillnaden någon betydelse... Anledningen till att jag postade mitt alternativ var att du inte hade skrivit ditt när jag började...
/Johan