I varje fil som som användaren inte har tillgång till när han eller hon loggat ut eller blivt utloggad så måste du lägga in en koll gentemot sesssioner. Man kanske skall ställa in att sidan inte skall hamna i cachen så att sidan MÅSTE laddas om vid varje besök och då 'upptäcks' det via session-variablerna att personen i fråga inte längre är inloggad!? :-) Kod som skall finnas på alla sidor som ska kontrolleras: Jätte tack för den hjälpen och för alla andra svar med!Ej kunna stega bakåt - dvs "Sidan gäller inte läng
Hej funderar...Skulle vara jätte tacksam om någon skulle
vilja svara på denna fråga:
Om en användare loggas ut....hur skall man förhindra att
användaren inte stegar tillbaks via "browserns bakåt knapp"
löses detta med sessioner eller finns det någon annan lösning,
då jag inte använt mig av sessions! Tack på förhand
/evaSv: Ej kunna stega bakåt - dvs "Sidan gäller inte l
Alltså: När man loggar in så skapar du användarnamn och lösenords session. Sedan jämför du (på varje sida) dessa sessioner med rätt inloggningsvärde.
jag tror att det är som så att man kommer tillbaka till sidan igen när man stegar bakåt, men detta är den "sida" som ligger i minnet. Om man uppdaterar sidan efter man har stegat tillbaka så ska det inte gå att komma åt den.Sv: Ej kunna stega bakåt - dvs "Sidan gäller inte l
// QezSv: Ej kunna stega bakåt - dvs "Sidan gäller inte l
<%
if (session("inloggad") <> "true") then response.redirect "fel.asp"
Response.Expires = -1
%>
<html>
...
</html>
inloggnings kod:
<%
'Kontroll av besökare ska vara här
if (inloggad = true) then session("inloggad") = "true"
else session("inloggad") = ""
%>
utloggnings kod:
<%
session("inloggad") = ""
%>Sv: Ej kunna stega bakåt - dvs "Sidan gäller inte l
Det hjälpte mig mycket på vägen!
Funderar....
Response.Expires -1 (alt:1500)
Den fungerar dåligt i min kod. Om jag efter inloggning, backar bakåt med "bakåtknappen i Explorer", så hamnar jag inne på min inloggade sida. Response.Expires -1 träder i kraft endast då jag kör en reload på sidan.
Session.Abandon körs och fungerar
Nu ligger det till på det viset att jag
inte har min inloggning på första sidan, utan den används endast
för en speciell sida. Jag anväder mig av ett FrameSet.
Hagge skrev:
"jag tror att det är som så att man kommer tillbaka till sidan igen när man stegar bakåt, men detta är den "sida" som ligger i minnet. Om man uppdaterar sidan efter man har stegat tillbaka så ska det inte gå att komma åt den."
Min fråga är:
Kan en reload ske i koden, istället för att anvädare gör det!(:-) /Evab