Hej. Du måste deklarera att det är en .wml sida annars kan inte wapen förstå.... hmmm nu blev jag osäker... Nu kommer jag säkert att låte otrevlig, men låt gå för det! Okej okej.. Nu var det ju inte Response.redirect som var problemet utan hur jag får mitt scipt att fungera. ASP & WML problem
Håller på att göra ett forulär i WML som postas till en ASP sida. Får nog formuläret och själva postningen att fungera helt bra samt att ta emot data i min ASP sida men...
Jag skulle inte vilja ha någor innehåll i ASP sidan utan endast ta emot data och redirecta användaren men si det får jag ej att fungera. Hur lösa detta.
EX:
<code>
<%
'do some stuff
name = request.form("name")
response.redirect "Somepage.wml"
%>
</code>
Denna kod får jag ej att fungera men sätter jag ut wml tag och cards osv <code><wml></code> så funkar det.
Förslag?
mvh PhilipSv: ASP & WML problem
men detta kan du behöva...
<% Response.ContentType = "text/vnd.wap.wml>"%>
<% Response.Write("<?wml version=""1.0""?><!DOCTYPE wml PUBLIC ""-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN""""http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml"">")%>Sv: ASP & WML problem
> <b>response.redirect "Somepage.wml"</b>
Response.Redirect ska <b>inte</b> användas för att skyffla användare mellan sidor! I synnerhet inte med WAP, eftersom att anslutningen (oftast) är långsam så är det helt onödigt att skicka onödigt med förfrågningar fram och tillbaks!
Response.Redirect är ASPs sätt att säga 302 Moved Temporarily. Response.Redirect ska alltså användas om om du tex håller på att uppdatera en sida och under tiden vill skicka din besökare till en temporär sida, exempelvis en "Sidan uppdateras" eller något sådant.
När man använder HTTP 302 Moved Temporarily så är turordningen:
1) Klienten frågar webservern efter sida1.html
2) Servern säger att sida1.html är temporärt ersatt med sida2.html
3) Klienten frågar efter sida2.html
4) Webservern ger klienten sida2.html
Här ser vi alltså att det är upp till klienten hur den hanterar ett HTTP 302 Moved Temporarily svar. Och i mobiltelefonens fall så kan det ju helt enkelt vara så att den inte förstår HTTP 302 Moved Temporarily, eller att den ignorerar det!
Lösningen är enkel. Ska du skyffla användare mellan sidor så är det Server.Transfer som du ska använda dig av! Då sköts allt på serversidan!Sv: ASP & WML problem
Skulle inte vilja ha WML på den sida som tar emot form data utan endast databas koppling osv och sedan förflytta användaren till en annan sida, med kanske server.transfer...
Måste kika vidare på mitt problem.
Philip