Jag lär mig hur jag ska ställa frågorna... förra gången var jag för otydlig.. >Här vill jag att mail.From hämtar epost från outlook istället från formuläret. MEnar du från Outlook på server? Efter som scriptet inte har tillgång till klientens outlook. Jag tänkte att programmet tar med sig avsändarens e-mailadress när han/hon skickar meddelandet. Jo det hade ju varit trevligt att skapa en hemsida som hade kunnat läsa av parametrar i din Outlook... >Borde inte ett program kunna avläsa e-mailadressen från avsändaren?Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Så här ser programmet ut (asp-fil):
<%@ LANGUAGE="VBSCRIPT" %>
<%
<% IF Request.Form("E") = "REGISTRERA" THEN
Med = Med + "Medlemsnummer: " + Request.Form("Medlemsnr") + CHR(10)
Med = Med + "Efternamn: " + Request.Form("Enamn") + CHR(10)
Med = Med + "Förnamn: " + Request.Form("Fnamn") + CHR(10)
Med = Med + "E-postadress: " + Request.Form("Epost") + CHR(10)
dim mail
set mail = server.createobject("CDONTS.NewMail")
mail.To = "mail@mail.se"
mail.From = Request.Form("Epost")
mail.Subject = " *** Ny medlem ***"
mail.Body = Med
mail.Send
Response.Write("<H2>Ditt e-postmeddelande har skickats.</H2>")
END IF %>
Här vill jag att mail.From hämtar epost från outlook istället från formuläret.
Hur rensar jag sidan innan jag gör en Response.Write?
Hoppas på hjälp gör TomSv: Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Det går inte(?), du får helt enkelt be användaren skicka ett mail från sin epost-klient i sådana fall.
/JohanSv: Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Sv: Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Borde inte ett program kunna avläsa e-mailadressen från avsändaren?
undrar TomSv: Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Gissa om jag hade sålt mailadresser efterdet. Eller varför inte lästa av andra parametrar i andra program...
Som du förstår så hoppas jag att ingen har hittat en bugg som gör det möjligt för javascript att läsa data från andra program. Så svaret på din fråga blir. NEJ du kan inte hämta en mailadress från en besökares outlook.
- MSv: Hur hämtar jag avsändarens mailadress från outlook?
Jo, har du ett program på avsändarens dator kan det läsa avsändaradressen. Du kan alltså göra ett program som besökaren för installera och som skickar mailet, men det känns inte som en behändig lösning, vad ska du använda det till?
/Johan