Skulle man inte på något sätt kunna göra så att Varför vill du veta om en viss sida som requestas finns eller inte?!404 sida med global.asa?
global.asa kollar om sidan som har blivit "requestad" finns. Och om den inte gör det skicka besökaren till en annan HTML sida?
ingen som vet hur man "får ut" vilken sida som begärts?Sv: 404 sida med global.asa?
Du KAN via JavaScript ta reda på om en sida existerade, ett knep jag använde för att göra en lösenords-skyddad sida i ren JavaScript en gång. Amvändaren fick logga in via ett formulär, lösenordet omvandlades till namnet på den 'hemliga' sidan, sedan komtrollerade JavaScript kod mha lite knep om den sidan existerade, gjorde den det så laddades den ner och visades, gjorde den INTE det så visades ett felmeddelande. Så inga krypteringsformler eller lösenord i klartext, ej heller nå'n ASP-sida som kontrollerar lösenordet... (även om det är enklare).
Det jag använde var att man kan testa att ladda sidan och sedan använda sig av events; onLoad eller onError för att kolla om det gick eller inte, för att snabba upp hanteringen i mitt fall så hade jag istället en liten 1x1 pixels gif (med samma namn som den 'hemliga' sidan + '.gif'), denna läste jag in med JavaScript och sedan kollade jag om det gick eller inte...
Något sådant du vill ha?
Med Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") får du 'bara' reda på vilken sida som gjorde requesten, OM den gjordes via en länk. Skriver användaren in sidans adress manuellt i en browser så är den variabeln tom.
Annars får du väl använda dig av FileSystemsObject och kolla om filen finns mha ASP-kod...
Lycka till i alla fall!
// Qez