Hej. Jag vet inte om det var ett mindre bra sätt, men jag löste det genom att loopa ut det jag ville ha från databasen och lägga det i en sträng (med ett tecken mellan varje) som jag sedan delade upp med Split(sträng,tecken). Jepp, en kommentar är nog på sin plats för just .GetRows returnerar posterna så du kan loopa i din array istället - på så sätt tjänar du både tid och prestanda. Går det att göra ett urval samtidigt som man kör GetRows() eller gör man det efteråt när man har hela arrayen? Urvalet görs ju i själva sql-frågan, precis som när du skapar ett recordset. Problemet är att jag skulle vilja göra ett urval med IsDate() men vad jag vet så funkar inte det det i SQL-frågan, eller? IsDate kollar om datumet är korrekt. Om du i din tabell har definerat upp ett fält med typen datum så kommer du inte ha några problem där - det enda du får göra är att kolla om det kan vara null Tackar så mycket!Skapa Array från db [LÖST]
Någon som kan ge ett exempel på hur jag kan plocka värden från en databas och lägga dem i en array? Plocka ut dem från databasen är ju inte så svårt, men hur får jag dem i en och samma array?
MvhSv: Skapa Array från db
set con=Server.CreateObject("adodb.connection")
con.open ConnectionString
Set rst = Con.Execute("select * from tabell")
minArray = rst.GetRows()
rst.close
Nu är minArray en Array - du kan läsa mer om detta i artikeln GetRows som finns i asp-sektionen.Sv: Skapa Array från db
Förmodligen är GetRows() bättre men jag fick det inte att funka som jag vllle.
Kommentera gärna detta...
Titta på artikeln: använd getrows
http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/asp_getrowscol.asp
http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/getrows.asp
/PelleSv: Skapa Array från db
Det jag vill är att välja ut de poster med ett gilitigt personnummer (de 6 första).
.GetRows returnerar en 2-dimensionell array med alla poster som matchar sql-frågan
Urvalsfrågan:
strSQL = "SELECT Field1, Field2 FROM Table WHERE Field3 = 'ngt varde'"
Exekvera:
Set rstSomething = objConn.Execute(strSQL)
Om det finns poster ska vi hämta dem som en array:
If Not rstSomething.EOF = varArray = rstSomething.GetRows()
Rensa upp:
Set rstSomething = Nothing
Nu ligger dina poster på detta viset i varArray (den 2-dimensionella arrayen)
varArray(0,0) = Värdet för Field1
varArray(1,0) = Värdet för Field2
Så en loop skulle kunna se ut så här:
For N = 0 TO UBound(varArray,2)
Response.Write "Field1=" & varArray(0,N) & " : Field2=" & varArray(1,N) & "<BR>"
Next
cya,
PatrikBSv: Skapa Array från db
Ex:
select ..
from ....
where (skapad > '2002-01-01' and skapad is not null)Sv: Skapa Array från db
Har nu fått det att funka och kom samtidigt på att det är löjligt bra med tvådimensionella arrayer.
Mvh