Någon som har förslag på bättre alternativ till databas än Access? Skulle behöva ett bättre (snabbare) alternativ... Prova MySQL. Jag håller själv på att byta till MySQL. Mycket bättre prestanda i MySQL. Vad ska du använda databasen till? Vad får det kosta? Ett annat alternativ är MS SQL-Server. I dagsläget får det inte kosta någonting. Det jag tänkte var att köra något annat än Access mest för min egen del, iaf nu, för när man väl ska göra något klokt någongång så är det ju bra om man kan det.Byta från Access till... ?
MvhSv: Byta från Access till... ?
Jag gjorde ett test mellan access och MySQL på min dator. Jag hade en access databas med ca 2.9 miljoner poster som jag sedan gjorde ett urval ifrån och sedan skickade in dessa poster i en ny access databas. Totalt tog hela operationen 1198 sekunder (20 minuter). Själv förfrågan till databasen tog 310 sekunder och de ca 490000 poster jag sedan skrev in i en ny databas tog 888 sekunder.
Samma test med en MySQL databas tog totalt 513 sekunder. Förfrågan tog 149 sekunder och inskrivningen i en ny MySQL databas to 364 sekunder.
Så slutsatsen är att MySQL är mycket bättre.Sv: Byta från Access till... ?
/JohanSv: Byta från Access till... ?
Hjälp med hur man får igång MySql är välkommen... Har testat lite men det resulterade i mindre kaos.