Jag vill starta ett script 5 sekunder efter att en asp-sida har laddats. hur gör man? Använd <meta http-equiv="refresh" content="5;URL=sida.asp?refresh=no"> så att sidan laddas igen men då skickas ett värde med som säger att refreshen ej skall köras igen. men denna gång körs scriptet istället... eller något sånt. Det finns en timer-funktion i Javascript. SetTimeout() tror jag den heter, där kan du skriva in efter hur lång tid och vad den skall göra. Typ om du vill kalla på funktone test() efter 5 sekunder. VBScript har en inbyggd function som heter Timer som du borde kunna använda. Den returnerar det antal sekunder som har gått sedan 12:00 och om du använder den ungefär så här så kan det nog funka. ÄR du galnen pojk? Det skulle ju i princip äta upp alla lediga resurser på servern. Ska man inte stoppa ned datorn i badkaret för att kyla den oxå?Timer?
Tacksam för hjälp!Sv: Timer?
Sv: Timer?
SetTimeout('test()', 5000);
Nu är jag inte 100 på syntaxen så den kan vara fel, men ut på nätet och sök efter SetTimeout så hittar du säkert hur man skriver.
Om du dessutom lägger den i body onLoad="setTimeout()" så startas inte nedräkningen från sidan har laddats...
- MSv: Timer?
1. Sätt en variabel till värdet av Timer på en rad.
2. Skapa en enkel Do...Until-loop vars villkor är att den ska köras så länge som differensen mellan variabeln som sattes tidigare och ett nytt Timervärde som du tar vid varje loop är mindre än 5.
// NiclasSv: Timer?
En ASP sida ska ta så lite tid att behandla som möjligt. För att IIS skall kunna behandla nästa sida. Lite mer avancerat än så. Finns ju flera procceser som hantera sidorna.
Att köra en sådan loop. Kommer det vara som om en bil parkerade på motorvägen. Kommer bildas ju långa köer i alla filer.