Finns det kod eller skript som gör att varje ny dag hämtas nästa post ur en Accessdatabas och visar den? När posterna gåtts igenom skall det börja om på den första posten. Används som till exempel dagens ordspråk. Om du skriver in allt i en sida som du kallar för någonting.asp så kan det se ut så här. Jocke. Lässer du frågan så ser du att det ska ligga i en Accessdatas. Desutom så är det ingen bra lösning att hårdkåda data i en ASP sida. Får man skicka upp den igen vid minsta förändring.<br> Jag har en namnsdagsdatabas som du skulle kunna få, den rullar oavsett årtal, den är kanske inte riktigt up to date med namnen, men den fungerar och det är ju bara att bygga om den till citat om man vill. Jag har inte valt något än. Bockandet gäller att jag skulle på en fil uppladda och titta på. Nu har jag laddat upp namnsdagsdatabasen, och den är fri att använda. Svar till Andreas!Nytt för var dag
Sv: Nytt för var dag
<%
dag = datepart("d",date())
Dim dag, ordspråk
if (dag=1) THEN ordspråk="Bättre fly än illa fäkta"
if (dag=2) THEN ordspråk="Slaka mustacher och raka böjar"
osv
%>
includera denna sida där du vill ha det och skriv ut ordspråken med
response.write "<b>Dagens ordspråk: </b><br><I>" & ordspråk & "</I>"
//JockeSv: Nytt för var dag
<br>
Men om man ska göra på dit sätt är det enklare att skriva:
<code>
<%
Dim dag
Dim ordspråk
dag = datepart("d",date())
ordspråk = Array("", "Bättre fly än illa fäkta", "Slaka mustacher och raka böjar")'osv.. Minst 31 poster.
%>
includera denna sida där du vill ha det och skriv ut ordspråken med
response.write "<b>Dagens ordspråk: </b><br><I>" & ordspråk(dag) & "</I>"
</code>
Annars kan man läsa från enntext fil och splitta raderna. Gör det enklare att uppdatera.Sv: Nytt för var dag
Själva SQL satsen ser ut så här:
' ---- Hämta dagens namnsdag -----------
today = date()
CurrYear = DatePart("yyyy", today)
CurrMonth = DatePart("m", today)
CurrDay = DatePart("d", today)
sqlQuery = "SELECT * FROM tblNamnsdag WHERE Month = "&CurrMonth&" AND Day ="&CurrDay
Set rsN = Conn.Execute(sqlQuery)
namn1 = rsN("Name1")
namn2 = rsN("Name2")
/Anna-Karin.
Jag kommer att ladda upp den under helgen.Sv: Nytt för var dag
Sv: Nytt för var dag
Lade också med en exempelfil som visar hur man hämtar och skriver ut.
[Använd MSChart kontrollen i ASP] <== Där finns den.
/Anna-KarinSv: Nytt för var dag
Jo jag läste att det skulle vara accsess, Jag tycker det vore änklare att skriva in sakerna i en sida istället för i en databas och slippa dessa SQL kopplinar.
// Jocke