*Kom på hur jag skulle göra!* Borde det inte vara såhär? Byt username mot ID.Problem med att skriva ut användarens användarna [LÖ
Koden nedan använder jag för att lägga till användare som antingen kompisar eller ovänner. Men jag har ett litet problem. Jag får inte till det så att det när man laggt till en användare så skall det stå "Användaren *användarnamn* finns nu i kompislistan.". Där det står *användarnamn* skall värdet som finns i medlemmar.username stå.
För att få ut rätt användre så borde denna select-rad fungera.
SELECT username FROM medlemmar WHERE username = "&Request.QueryString("person"), objCon
Som det är nu så skrivs det nämligen bara ut:
"Användaren finns nu i kompislistan."
eller
"Användaren finns nu i ovännslistan"
Så här ser koden ut:
<%
Set objCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objCon.Open "lumba"
Set objGetData = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
objGetData.Open "SELECT id FROM medlemmar WHERE id = "&Request.QueryString("person"), objCon
If objGetData.EOF Then
Response.Write "Medlemmen du försökte lägga till finns inte."
ELSE
Set objGetData = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
objGetData.Open "SELECT * FROM relationer WHERE id="&Session("id")&" AND typ="&Request.QueryString("typ")&" AND person="&Request.QueryString("person"), objCon
If objGetData.EOF Then
If Request.QueryString("typ") = 1 Then
objCon.Execute "INSERT INTO relationer (id, typ, person) " & _
"VALUES("&Session("id")&", 1, "&Request.QueryString("person")&")"
objCon.Execute "DELETE FROM relationer WHERE id="&Session("id")&" AND typ=2 AND person="&Request.QueryString("person")
Response.Write "Användaren finns nu i kompislistan."
END IF
If Request.QueryString("typ") = 2 Then
objCon.Execute "INSERT INTO relationer (id, typ, person) " & _
"VALUES("&Session("id")&", 2, "&Request.QueryString("person")&")"
objCon.Execute "DELETE FROM relationer WHERE id="&Session("id")&" AND typ=1 AND person="&Request.QueryString("person")
Response.Write "Användaren finns nu i ovännslistan."
END IF
Else
If Request.QueryString("typ") = 1 Then
Response.Write "Det gick inte att lägga till användaren till kompislistan. Detta eftersom användaren redan fanns på listan."
END IF
If Request.QueryString("typ") = 2 Then
Response.Write "Det gick inte att lägga till användaren till ovännslistan. Detta eftersom användaren redan fanns på listan."
END IF
END IF
END IF
objGetData.Close
Set objGetData = Nothing
objCon.Close
Set objCon = Nothing
%>
En annan sak också! Alla kontakter med databasen och allt annat som bör stängas stängs väll i koden ovan, eller?Sv: Problem med att skriva ut användarens användarnamn.
"SELECT username FROM medlemmar WHERE id = " & Request.QueryString("person")
/Johan